به گزارش ایسنا، علیرضا رحیمی در مطلبی در کانال تلگرامی‌اش با اشاره به این موضوع درباره جلسه غیرعلنی امروز مجلس درخصوص موضوع صندوق‌های بازنشستگی گفت: در این جلسه که با حضور ربیعی و نوربخش و حیدری برگزار شد، مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص آسیب شناسی و راه حل برون رفت از بحران صندوق‌های بازنشستگی گزارشی ارائه داد و بعد از آن  روسای کمیسیون‌های اجتماعی، اقتصاد و بهداشت و درمان نیز به ارائه توضیحاتی پرداختند و آقای مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز اظهاراتی را مطرح کرد.

رحیمی با اشاره به اظهارات پور ابراهیمی در صحبتهایش به نامه‌ای اشاره کرد که در آن به آسیب شناسی در خصوص وضیعت صندوق‌های بازشستگی پرداخته و همچنین به تخلفات دولت‌های مختلف نیز اشاره شده بود. رییس مجلس این نامه را جهت رسیدگی به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع داد و خواستار اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون اصل ۹۰ شد.

این عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید به گزارش نماینده مرکز پژوهش‌ها اشاره و اظهار کرد:  مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش ۱۳ عامل را به عنوان ریشه‌های بحران صندوق تامین اجتماعی عنوان کرد که شامل تحولات جمعیتی کشور  و رشد عدد امید به زندگی از ۵۵ به ۷۷ سال، تحمیل قوانین و مقررات حمایتی بیمه‌ای مغایر با اصول بیمه‌ای و بدون تامین اعتبار، نبود ضابطه برای تعیین دستمزد واقعی به منظور تعیین حق بیمه واقعی، افزایش بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی، افزایش بازنشستگی پیش از موعد، افزایش بیمه شدگان اختیاری، افزایش هزینه‌های درمان، سرمایه گذاری‌های ناکارآمد، عدم مدیریت صحیح در سازمان و مداخله دولت‌ها در مدیریت است.

به گفته وی، مرکز پژوهش‌ها معتقد است بحران ورشکستگی در صندوق تامین اجتماعی وجود ندارد؛ بلکه وابستگی به دولت مهمترین چالش این صندوق است.

رحیمی همچنین گفت: در این گزارش، نماینده مرکز پژوهشها افزایش هزینه‌های درمان را یکی از علل مشکلات صندوق ناشی از طرح تحول سلامت اعلام کرد. این موضوع به شدت مورد نقد و ایراد نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفت.

نماینده تهران با اشاره به صحبتهای نوربخش و ربیعی در تشریح شرایط سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی گفت: ‌آقای ربیعی در توضیحات خود به این موضوع اشاره داشت که حداقل سه جلسه دیگر مجلس برای تشریح مسائل صندوق بازنشستگی و تصمیم گیری  لازم است. همچنین مسئله صندوق بازنشستگی مسئله نظام است.

 وی افزود: طبق گفته آقای ربیعی مسائل صندوقها چهارشنبه همین هفته در دولت مطرح و تصمیم گیری خواهد شد. همچنین  در ساختار جدید صندوق تامین اجتماعی سهم شرکای اجتماعی را از سه نفر به شش نفر افزایش یافته است.  در مورد سایر صندوقها یا باید انحلال یا ادغام اتفاق بیفتد و یا پایدارسازی انجام شود در غیر این صورت دق مرگ می شویم.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به صبحتهای لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی هم بر این موضوع تاکید داشت که بخشی از راه حل اصلاحات درونی است و باید در سازمان و صندوق تامین اجتماعی انجام گیرد. نمی‌شود سن بازنشستگی را در شرایط مختلف مرتب کاهش داد؛ این پیام خوبی ندارد. لذا علاوه بر کمیسیونهای مختلف، جلسات دیگری از مجلس به این موضوع مهم اختصاص خواهد یافت. قطعا همگرایی و مشارکت کل نمایندگان در حل این مهم ضروری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.