به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، "واسیلی نبنزیا"، سفیر روسیه در سازمان ملل در نشستی درباره افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: روسیه تلاش‌ها برای متهم کردن خود را در حمایت از جنبش طالبان به شدت رد می‌کند.

وی ادامه داد: مسکو این مساله را غیرقابل قبول می‌داند. ما از طالبان حمایت نمی‌کنیم چه مالی و چه تامین تسلیحات. ما این مساله را تلاشی برای منحرف کردن مقصر اصلی حمایت از طالبان می‌دانیم.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در حمایت از سازش با دوام و موثر برای پایان دادن به بحران و جنگ در افغانستان تصویب کرد.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین در جریان بررسی پیش‌نویس این قطعنامه گفت: مسکو تنها کشوری است که به صورت سیستماتیک و دائم حامی تروریستی نامیدن طالبان است. چنین اقداماتی در متهم کردن روسیه تنها باعث می‌شود تا احتمالات برای تحت پیگرد قرار دادن اعضای این گروه تروریستی از میان برود.

این دیپلمات روس همچنین گفت: از آنجا که جایگزینی برای این رویکرد نمی‌بینیم و نقاط ضعف را نیز قبول نمی‌کنیم، تلاش داریم تا این رویکرد را ادامه دهیم چون این نقاط ضعف باعث می‌شود تا تروریست‌ها از مسئولیت کارهایی که انجام دادند، شانه خالی کنند.

وی ادامه داد: مسکو نگران اوضاع در افغانستان به ویژه وضعیت نیروهای امنیتی این کشور است. تصمیم آنها در جایگزین کردن جنگنده‌های روس، تسلیحات کوچک و همچنین ایجاد اصلاحات در مورد سن برای افسران نظامی در افغانستان تاسف برانگیز است. این مساله باعث حذف هزاران تن از افراد با تجربه شود.

به گفته سفیر روسیه در سازمان ملل، طالبان به کنترل نیمی از افغانستان ادامه می‌دهد در حالی که شاخه داعش در افغانستان به دنبال تقویت جایگاه خود است. داعش هم اکنون ۱۰ هزار در افغانستان دارد.

سفیر روسیه همچنین نگرانی خود را بابت افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان ابراز داشته و با اشاره به داده‌های گزارش اخیر اداره مبارزه با جنایت و مقابله با مواد مخدر سازمان ملل در منطقه گفت: در سال جاری میلادی رشد مواد مخدر ۶۰ درصد در افغانستان گزارش شده و تولید تریاک در این کشور نیز دو برابر شده است.

به گفته این دیپلمات روس در چنین وضعیتی مسکو خواستار افزایش اقداماتی از جانب جامعه بین الملل برای مقابله با قاچاق مواد مخدر و همکاری میان افغانستان و سازمان معاهده امنیتی جامع برای این منظور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.