به گزارش ایسنا، «سی.بی.سی» نوشت: جایزه ۱۰۰ هزار دلاری «گیلر» که یکی از گران‌ترین جایزه‌های ادبی دنیاست، در این دوره نصیب «مایکل ردهیل» ـ نویسنده رمان «میدان بلونو» ـ شد.

«ردهیل» پس از اعلام برنده شدنش، از نویسندگانی چون «مایکل اونداجی» و «لیندا اسپالدینگ» که طی ۳۰ سال گذشته درهایی را به روی او گشودند، تشکر کرد و گفت: از آن‌ها به خاطر اشتیاق و دلگرمی که به زندگی‌ام بخشیدند، ممنونم.

هیات داوران جایزه «گیلر» این کتاب را به خاطر «گرم و مفرح بودن و هوشمندانه نوشته شدن» مورد تقدیر قرار داد و خواندن آن را لذت‌بخش توصیف کرد. «ردهیل» سال ۲۰۰۱ هم برای نگارش رمان «مارتین اسلون» به فهرست نامزدهای نهایی این جایزه کانادایی راه پیدا کرده بود.

«راسل کاسک»، «اد اواگلین»، «ایدن رابینسون» و «مایکل وینترز» رقیب‌های این نویسنده برای کسب جایزه «گیلر» ۲۰۱۷ بودند.

جایزه «گیلر» که هرساله با حمایت «اسکاتیا بانک» برگزار می‌شود یکی از مهم‌ترین جوایز آمریکای شمالی محسوب می‌شود. امسال اولین دوره‌ای است که این جایزه بدون حضور «جک رابینوویچ» ـ بنیان‌گذار فقید این رویداد فرهنگی ـ  برپا می‌شود. «رابینوویچ» اوایل سال جاری میلادی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

برنده این جایزه مبلغی ۱۰۰ هزار دلاری دریافت می‌کند و به هر یک از نامزدهای نهایی مبلغی ۱۰ هزار دلاری اعطا می‌شود.

این جایزه‌ کانادایی در سال ۱۹۹۴ توسط «جک رابینودیچ»، تاجر اهل تورنتو، برای بزرگداشت نام همسرش «دوریس گیلر»، ویراستار و روزنامه‌نگار، راه‌اندازی شد و هرساله به بهترین رمان و یا مجموعه داستان‌ کوتاه کانادایی تعلق می‌گیرد که به زبان انگلیسی در سرتاسر این کشور منتشر شده باشد. هدف از راه‌اندازی این جایزه‌ ادبی، توجه بیش‌تر به ادبیات کانادا بود. این جایزه در سال ۲۰۰۵ از سوی «اسکاتیا بانک» مورد حمایت توأمان قرار گرفت. از چهره‌های سرشناسی که پیش‌تر جایزه «گیلر» را از آن خود کرده‌اند، می‌توان به «مارگارت اتوود»، «اسی ادوگیان»، «آلیس مونرو» و «مایکل اونداجی» اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.