به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی کودک و صلح همزمان با روز جهانی کودک و سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک اظهارکرد: امروز کارنامه بشر در تحمیل آسیب‌ها به کودکان در اثر جنگ و درگیری بسیار تاریک، دردناک و موجب سرافکندگی است و امیدواریم ملتها و مجامع بین المللی اصلاح این وضعیت را جدی تر دنبال کنند.

 

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور برگزاری نشست بین المللی کودک و صلح به مناسبت روز کودک و سالروز تصویب کنوانسیون حقوق کودک، در کشورمان را اقدامی مهم در ابعاد تخصصی و ملی برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق کودک، به عنوان یکی از متعهدان به این کنوانسیون، اهمیت زیادی برای حقوق کودکان قائل بوده و در قانون اساسی و قوانین بالادستی برای کودکان جایگاه و توجه ویژه‌ای در نظر گرفته است.

 

وی با اشاره به برگزاری این نشست در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهارکرد: در ایران علاوه بر توجه و تلاش برای ارتقای وضعیت کودکان با همت نهادهایی چون آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان بهزیستی شاهد اقدامات و تلاش‌های موثر نهادهای مدنی متعدد نیز در این زمینه بوده‌ایم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: اگر چه عنوان این همایش صلح است اما در این همایش می‌خواهیم آثار منفی و دلخراش جنگ،ناامنی و تروریسم بر کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

 ابتکار با بیان اینکه اقدامات و تلاش های زیادی برای در امان نگاه داشتن کودکان از آثار و تبعات جنگ، ناامنی و تروریسم انجام شده است، تصریح کرد: برای ما تصویر شهادت حضرت علی اصغر در جریان واقعه کربلا نماد مهمی است از مظلومیت کودکان در درگیری‌ها و مخاصمات و نمادی از حقانیت دعوت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است؛ دعوتی که برای اعتلای بشر و بقای شرافت و انسانیت بود.

وی خاطرنشان کرد: تصویر حضرت علی اصغر شش ماهه و بلایی که آن نابخردان بر سر این کودک آوردند، نمادی دردناک از میلیون‌ها کودکی است که تا امروز در جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه در دنیا کشته شده‌اند علاوه بر این آسیب‌ها، معلولیت‌ها، جراحات، بی‌خانمانی و آوارگی کودکان از دیگر آثار دردناک جنگ برای کودکان است. تصویر کودک قربانی شده در دریا نماد دیگری از قربانی شدن کودکان در جنگهاست.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور آسیب و مشکل دیگر مبتلا به کودکان در جنگ‌ها و درگیری‌ها را به کار گرفتن مستقیم یا غیرمستقیم، سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان در جنگ‌ها ذکر کرد و گفت: گزارش‌های ناگوار و تکان دهنده‌ای از بردگی کودکان در جنگ‌ها منتشر شده است. شاید تصور کنیم در این عصر بردگی نیست اما گاهی شاهد بدترین نوع بردگی هستیم. در جنگ‌ها مثلا کودکان و نوجوانان دزدیده شده و به بردگی گرفته می شوند و از آنان به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در جنگها استفاده می شود.

ابتکار از بین رفتن مدارس و بیمارستان‌ها در جنگ‌ها را درد بزرگ دیگر و یکی دیگر از آسیبهایی دانست که غیرمستقیم کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و اظهارکرد: این روزها شاهد هستیم که بر اثر زلزله کرمانشاه، تعداد زیادی مدرسه به خصوص مدارس روستایی از بین رفته و این درد بزرگی است که کودکان نتوانند زیر سرپناه درس بخوانند. در جنگ‌ها و درگیری‌ها علاوه بر این اساسا مدارس ناامن می شوند.

وی محرومیت از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه در جنگ‌ها و درگیری‌ها را برای کودکان دارای اثرات نامطلوب و مخرب مضاعف توصیف کرد و گفت: امروز یمن مثال روشنی از این موضوع است که در سخت‌ترین شرایط، به دلیل محدودیتها در دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و بهداشتی و امدادی، سختی و مشکلات مضاعفی به کودکان آن تحمیل می شود. امروز شرایط کودکان یمنی خیلی وخیم است و علاوه بر آسیبهای مستقیم جنگ، آثار روانی وحشتناک ناشی از جنگ نیز به طور کامل آنان را در بر گرفته و تحریم و محاصره کامل این کشور نیز وضعیت را به مراتب بدتر از بد کرده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه این نشست باید پیامی مبنی بر محکومیت جنایات در یمن به ویژه علیه کودکان داشته باشد، تصریح کرد: گرسنگی و فقر حین و بعد از جنگ مشکل دیگری است که کودکان حتی تا سال‌ها بعد از جنگ‌ها و درگیری‌ها از آن متاثر می شوند و این مشکل امروز در یمن به شدت مشاهده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، ابتکار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاشهای زیادی برای مدیریت آسیبهای ناشی از درگیری‌ها و جنگ‌ها بر کودکان داشته است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال امروز تعداد بسیار زیادی از کودکان و نوجوانان افغانستانی در ایران علاوه بر اقامت از امکان تحصیل تا مدارج عالی برخوردار هستند. همچنین جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی برای کمک به مسلمانان و آوارگان روهینجایی انجام داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.