به گزارش ایسنا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین المللی ایران و اتحادیه اروپا با موضوع "همکاری‌های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم اندازها " که امروز (سه‌شنبه) در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: اصفهان شهر تاریخی و مهد تمدن است. عنوان این سمینار ایران و جهان پس از برجام است. قبل از برجام فضای اتهام زنی و توهین و حرکت بر خلاف واقعیات وجود داشت. ایران را آزار دادند و تحریم بی مورد کردند. ۹ گزارش آژانس از برجام می گوید برنامه ایران صلح آمیز است. پس این همه فشار بر چه منطقی صورت گرفت؟

وی افزود: امروز شاهدیم که فضای قبل از برجام دارد تکرار می شود. می خواهند تحریم های جدید وضع کنند. آنچه بعد از برجام توقع می رفت رفع تحریم ها بود. البته مواضع موگرینی قابل تقدیر است اما ملت می خواهند که برجام حفظ شود. برجام چند جانبه است. خروج از برجام یعنی اینکه برجامی به جا نمی ماند. ولی ذکر این نکته لازم است که اگر بر حفظ برجام تاکید داریم بر تعهد خود پایبند هستیم.  

نماینده مردم قم در مجلس افزود: باید از تمام حقوق خود بهره مند شویم. برجام باید حقوق مردم ما را از ان پی تی کامل دهد. آنچه بعد از برجام لازم است رعایت حقوق ایران است. باید از نفاق سیاسی جلوگیری شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: آمریکا حرف از حقوق بشر می زند و از طرفی متحدان عربستان در منطقه جنایت می کنند. مردم عربستان رنگ صندوق رای را ندیده اند و بعد هم نخست وزیر لبنان را به گروگان می گیرند. آمریکا به عربستان به عنوان گاو شیر ده نگاه می کند.

ذوالنوری گفت: در سایت اصفهان قادریم درصد غنی سازی را تا حد امکان بالا ببریم. ما در زمینه های مختلف پزشکی و کشاورزی باید به انرژی صلح آمیز هسته ای دست یابیم و مجلس کاملا از دولت در این خصوص حمایت جدی می کند.

رییس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا در کمیسیون مشترک ممانعت از خرید انجام می دهد، افزود: امروز در بحث انرژی های نو "پروژه ایتر" را داریم. در جهان پس از برجام آمریکا مانع تراشی می کند. ایتر انرژی پاک است. بنابراین در انرژی آبی، بادی، خورشیدی و ... کشورمان عزم جدی دارد که بهره برداری کند و این سمینار  این مباحث را بررسی می کند.

وی تصریح کرد: در دو طرف عزم جدی وجود دارد و اروپا باید آمریکا را قانع کند که کج روی به جایی نمی رسد. باید حق دهید که با وضع موجود در بسیاری از موارد تجدید نظر کند. این معامله دو طرفه است و آمریکا باید پایبند باشد و برجام باید کامل و محتوایی حفظ شود نباید فقط اسمی از برجام بماند. افق روشن است و ایران و اروپا باید نقش مهمتری در این خصوص ایفا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.