به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روزنامه ینی شفق، یک روزنامه هوادار دولت ترکیه در سرمقاله روز یکشنبه خود نوشته است که آنکارا می‌تواند با از کار انداختن یک ایستگاه راداری آمریکا مستقر در این کشور، اسرائیل را در معرض حملات موشکی ایران قرار دهد، اقدامی که در واکنش به لغو احتمالی خرید جنگنده‌های «اف-۳۵» آمریکا ازسوی ترکیه خواهد بود.

روز یکشنبه در سرمقاله خود نوشت: «هیدی گرانت» معاون نیروی هوایی آمریکا در امور بین‌الملل پیشتر نسبت به استقرار سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این سامانه می‌تواند جنگنده‌های اف-۳۵ را آسیب پذیر نماید.

این در حالی است که ترکیه قصد خرید بیش از ۱۰۰ فروند از این نوع جنگنده را از شرکت «لاکهید مارتین» دارد.

ینی شفق نوشت: آنکارا در واکنش به آمریکا می‌تواند ایستگاه  قدرتمند «کورسیک» مجهز به رادار هشدار سریع «AN/TPY-۲ X-band» که از سوی آمریکا در استان شرقی ملطیه در سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از تجسس هوایی ناتو در منطقه تاسیس شد را از کار بیاندازد.

این روزنامه می‌نویسد:«برخلاف ایستگاه‌های راداری مشابه در اسرائیل، اردن، قطر و امارات، ایستگاه راداری کورسیک می‌تواند شلیک‌های موشکی ایران در تمام غرب این کشور را رصد کند. با از کار انداختن این ایستگاه راداری، دیگر قلمروی منطقه از سوی ناتو تحت پوشش مناسبی قرار نخواهد گرفت.»

ینی شفق نوشت: در صورت تصمیم ترکیه در از کار انداختن ایستگاه راداری کورسیک در واکنش به تلاش‌‌های آمریکا در بکارگیری جنگنده‌های اف-۳۵ برای تهدید ترکیه، اسرائیل نیز سامانه راداری هشدار سریع خود را برای مطلع شدن از شلیک‌های موشکی ایران در شرق یا شمال این کشور از دست می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.