نشست فصلی شورای حکام آژانس از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح امروز به وقت محلی (۱۳ به وقت تهران) با سخنرانی «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس آغاز می شود. 

بررسی تازه ترین گزارش آژانس درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، بررسی گزارش کمیته کمک ها و همکاری های فنی، اجرای پادمان ها در جمهوری دموکراتیک خلق کره و سایر موضوعات راستی آزمایی هسته ای از جمله محورهای بحث و گفتگو در نشست شورای حکام در روزهای پنجشنبه و جمعه است. 

آمانو ساعت ۱۴و ۳۰ دقیقه (۱۷ به وقت تهران) در یک کنفرانس خبری به پرسش های خبرنگاران نیز پاسخ خواهد داد. 

جلسه کمیته همکاری های فنی شورای حکام آژانس از روز دوشنبه این هفته آغاز شد و با نشست ماه نوامبر شورای حکام فردا و پس فردا ادامه می یابد. در جلسه روز پنجشنبه موضوع برجام هم مطرح خواهد شد و &#۳۹;رضا نجفی&#۳۹; سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز سخنرانی می کند. 

به گزارش ایرنا، آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گذشته ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) با انتشار گزارش جدید فصلی برای نهمین بار پایبندی ایران را به تمامی شروط توافق هسته ای از جمله در خصوص میزان ذخیره آب سنگین، سطح غنی سازی و موجود اورانیوم غنی شده، اعلام کرد. 

&#۳۹;رضا نجفی&#۳۹; سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اعلام کرد که گزارش جدید آژانس که نهمین گزارش از روز اجرای برجام و هشتمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی آزمایی اجرای برجام به شمار می رود، بر خلاف ادعاهای آمریکا بار دیگر تایید می کند که اقدامات و فعالیت های هسته ای ایران کاملا منطبق با برجام است. 

این نهمین گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از &#۳۹;روز اجرای برجام &#۳۹; (۱۶م ژانویه ۲۰۱۶ برابر با ۲۶م دی ۱۳۹۴) تا کنون و اولین گزارش آژانس پس از اقدام جنجالی دونالد ترامپ در ادعای عدم پایبندی ایران به برجام است. انتظار می رود که بررسی گزارش اخیر مدیرکل آژانس در نشست شورای حکام بار دیگر بدعهدی آمریکا در موضوع توافق هسته ای را در منظر جهانیان مورد تاکید قرار دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان تنها مرجع صاحب صلاحیت برای قضاوت درباره برنامه هسته ای ایران بارها عدم انحراف برنامه هسته ای و اجرای کامل شروط برجام را تایید کرده است، آمریکا با بهانه تراشی هایی در ارتباط با برنامه موشک های دفاعی ایران مدعی است که ایران برجام را نقض کرده است. این درحالی است که اتحادیه اروپا نیز بارها با تاکید بر اینکه مسائل منطقه ای و موشکی خارج از چهارچوب برجام هستند، بر ضرورت پایبندی تمام طرف ها به توافق هسته ای برای حفظ آن تاکید کرده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.