نیشن گزارش داد، خواجه محمد آصف، وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ماتیس قرار است در جریان این سفر با رهبران نظامی و غیرنظامی درباره روابط اسلام آباد و واشنگتن گفتگو کند.

این در حالی است که آمریکا و پاکستان اخیرا بعد از اقدام اسلام آباد در آزاد کردن حافظ محمد سعید، رهبر افراط‌گر گروه "جماعت الدعوة" و مغر متفکر حملات تروریستی سال ۲۰۰۸ بمبئی وارد مناقشه جدیدی شدند.

وزیر دفاع آمریکا در ماه سپتامبر نیز به هند سفر کرده بود.

پنتاگون اعلام کرد که آمریکا، هند را "یک شریک تاثیرگذار و ارزشمند" توصیف کرد.

همچنین دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هند را "یک شریک دفاعی مهم" توصیف کرده و وعده تقویت روابط نظامی دو طرف را داده بود.

ماه گذشته میلادی رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری به پاکستان تصریح کرده بود که آمریکا سیاست خود در افغانستان را بنا به میل اسلام آباد تغییر نخواهد داد.

همچنین دونالد ترامپ نیز تهدید کرده بود که اگر پاکستان با افراط گرا در خاک این کشور مقابله نکند کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌های واشنگتن به این کشور قطع خواهد شد.

خواجه محمد آصف اظهار داشت که سفر ماتیس یک سفر کاری یک روزه خواهد بود که در جریان آن روابط دفاعی این دو هم‌پیمان از هم فاصله گرفته در کنار مسائل دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

او گفت: قرار است دو کنفرانس مهم در کشور عربستان برگزار شود که نمایندگان ارشد دولت پاکستان از جمله شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر این کشور به همراه خود آصف و ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ارتش در آنها حضور پیدا خواهند کرد.

مقام‌های پاکستان گفتند که در سفر این مقامات به عربستان مذاکراتی درباره "ائتلاف نظامی اسلامی ضد ترورویسم" تحت رهبری عربستان و روابط دو کشور انجام خواهد شد.

ماه جاری میلادی ژنرال راحیل شریف، رئیس سابق ارتش پاکستان رسما به مقام فرماندهی این ائتلاف منصوب شد.

قرار است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان ریاست اولین نشست شورای وزرای دفاع این ائتلاف را به عهده داشته باشد.

این ائتلاف اواخر سال ۲۰۱۴ متشکل از ۴۱ کشور از جمله ترکیه، پاکستان، مالزی و مصر تشکیل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.