آقای شهردار که آن روزها پایان اقامتش را در خیابان بهشت می‌گذراند، نامه ای سراسر گلایه نوشت که جریان راست از دست رفته و باید به دادش رسید! 

البته داستان نامه های گلایه آمیز در سیاست ایران برای کسی غریبه نیست. نامه محمدباقر قالیباف هم با انتقاد خیلی از اصولگرایان همراه شد. او این روزها بازهم زبان گلایه گشوده و گفته که اصولگرایان کارنامه قبولی ندارند. از نظر او «باید فکر تازه ای برای اصولگرایان کرد، چون جریان راست پدر خوانده نمی خواهد». از سخنانش چنین به نظر می‎رسد که آقای سردار هنوز با ماجرای دوری از سیاست و میز کنار نیامده است.

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با سخنرانی اخیر قالیباف و انتقادش به جریان راست به خبرآنلاین گفت: یکی از محاسن جریان سیاسی اصولگرا بحث انتقاد درون حزبی است. قالیباف و هر فرد دیگری حق دارد انتقاد کند و باعث پیشرفت جریان متبوعش شود؛  اما اشکال کار در این است که آقای قالیباف باید این را هم در نظر بگیرد که خودش هم بخشی از این جریان است. بخشی از  انتقاداتی که او بیان کرده متوجه خود قالیباف هم می‌شود. اگر این نقد دو طرفه بود، بهتر بود و مورد پسند قرار می گرفت.

وی ادامه داد: هر جریان سیاسی دچار فراز و نشیب هایی می شود، اگر نقد به جا باشد می تواند پلی برای پیروزی بسازد و مشارکت مردم را در پی دارد. بخشی از این انتقادات درون خانوادگی است و نباید رسانه ای می شد. وقتی که گوش شنوایی پیدا نشود، نقدها رسانه ای می شود و سرو صداها بلند می شود.

کنعانی مقدم با بیان اینکه قالیباف اگر می توانست موج مردمی یا گفتمانی ایجاد کند، تا الان این کار را کرده بود، ادامه داد: او از اینکه جریان راست از نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرده و وادارش کرد عقب نشینی کند، گلایه دارد.

وی گفت: به اعتقاد قالیباف، اصولگرایی نیاز به نوسازی دارد. اما باید در نظر گرفت که اصولگرایی اصل ثابتی است و منطق خودش را دارد. بنابراین اصل اصولگرایی قابل تغییر نیست. شاید مشی سیاسی این جریان با توجه به زمان و گفتمان، قابلیت تغییر داشته باشد و ماهیت جدید به خودش بگیرد. اما افراد این طیف چندان رغبتی به این موضوع ندارند. جریان راست برآمده از گفتمان انقلاب است و نیاز به تغییر هم ندارد.

دبیرکل حزب سبز ایران، ادامه داد: اصولگرایی از نظر ایدئولوژی و تفکر سیاسی برخاسته از اندیشه امام و رهبری است، اما عملکردش نتوانسته اندیشه های آن را متبلور کند. در این زمینه من با آقای قالیباف هم عقیده‌ام. ما ضعف هایی داشتیم و نتوانستیم گفتمان غالبی را ایجاد کنیم؛ ضربه ای که احمدی نژاد به این جریان زد، حالا حالاها جبران نمی شود. اما این عارضه، نباید مانع این شود که ما مشی مستحکمی برای تحقق آرمانها داشته باشیم و در عین حال پل های پشت سرمان را هم خراب نکنیم.

او در پایان با بیان اینکه قالیباف باید این را در نظر بگیرد که کدام عقبه سیاسی پشت سر او قرار می گیرد، اظهار کرد: باید به این فکر باشیم که رقبای ما از این نقص ها و انتقادها سوءاستفاده نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.