مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که کشورهایی شامل لیبی، گینه نو و نیجریه در آن حضور دارند، در بیانیه پایانی نشست اخیرشان در بولیوی، نسبت به تحریم‌هایی که بر بخش گاز تاثیر عمیقی می‌گذارند و از سوی سازمان ملل متحد تایید نشده‌اند، عمیقا ابراز نگرانی کردند.

کنگره آمریکا علیه شماری از اعضای GECF تحریم‌های اقتصادی وضع کرده است. این تحریم‌ها شامل تدابیر اخیر علیه روسیه بوده که هدف آنها جلوگیری از مشارکت شرکت‌ها در پروژه‌های خط لوله روسیه است.

روسیه دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی جهان پس از آمریکا است که عضو GECF نیست و برای دسترسی به مشتریانش در اروپا به شدت به سیستم‌های خط لوله خود متکی است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفت آمریکا نباید اجازه پیدا کند چنین تحریم‌هایی را بدون رای شورای امنیت سازمان ملل وضع کند.

روسیه نیز یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل است.

واشنگتن برای تحت فشار قرار دادن دولت نیکولاس مادورو، رییس جمهور ونزوئلا امسال تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده و تهدید کرده تحریم‌هایی را که در راستای برجام علیه ایران رفع کرده بود، مجددا وضع می‌کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرده که ایران روح برجام را نقض کرده است.

در حالیکه ایران و ونزوئلا تولید گاز دارند و از اعضای GECF به شمار می‌روند، هیچ یک صادرات گاز ندارند.

در بیانیه پایانی GECF آمده است اعضای این گروه با همکاری برای داشتن یک بازار گاز طبیعی جهانی پایدار و گسترش استفاده از گاز موافقت کرده‌اند.

این نشست در حالی برگزار شد که اعضای GECF با اُفت قیمت‌های جهانی گاز که تا حد زیادی به دلیل افزایش عرضه از سوی آمریکا و کشورهای دیگر روی داده است، دست و پنجه نرم می‌کنند.

نواک اظهار کرد مازاد عرضه در بازار جهانی ممکن است بحران کاهش قیمت‌ها را مشابه آنچه در بازار نفت خام روی داده است موجب شود.

قیمت‌های گاز در یک دهه گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته و به دلیل عرضه فزاینده گاز شیل و در دسترس بودن فزاینده گاز طبیعی مایع (LNG) که با کشتی به بازارهای خارجی حمل می‌شود، تحت فشار منفی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا با بهبود فناوری حفاری، موفق شده در سال‌های اخیر تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد.

گروه GECF از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) الگوبرداری کرده که اعضایش موفق شده‌اند برای کنترل قیمت‌ها، میزان عرضه را مدیریت کنند. اگرچه GECF خواستار همکاری بیشتر برای دفاع از بازار گاز شده اما مانند اوپک محدودیت‌های تولید را به کار نبسته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.