رویترز گزارش داد، کاخ سفید روز شنبه هشدار داد که عدم اقدام به موقع پاکستان برای دستگیری «حافظ سعید» سرکرده گروه تروریستی «لشکر طیبه» و مغز متفکر ادعایی حمله تروریستی سال ۲۰۰۸ در بمبئی هندوستان، تبعاتی جدی برای روابط واشنگتن- اسلام آباد خواهد داشت.

گفتنی است که روز چهارشنبه گذشته دادگاهی در پاکستان دستور آزادی حافظ سعید را که از ماه ژانویه در حصر خانگی بسر می برد، صادر کرد.

کاخ سفید روز شنبه از پاکستان خواست تا حافظ سعید را دستگیر کرده و وی را برای حملات تروریستی بمبئی که ۱۶۶ کشته برجای گذاشت، تحت پیگرد قانونی قرار دهد. گفتنی است که تعدادی از قربانیان حمله تروریستی بمبئی شهروندان آمریکا بودند.

کاخ سفید در بیانیه خود اعلام کرد: «اگر پاکستان برای بازداشت قانونی و محکوم ساختن [حافظ] سعید به جرائم خود اقدامی صورت ندهد، این عدم واکنش برای روابط دوجانبه و برای اعتبار جهانی پاکستان تبعاتی خواهد داشت».

این نخستین بار است که آمریکا به صراحت اعلام می کند که تصمیم پاکستان برای اقدام یا عدم اقدام در این زمینه بر روابط میان دو کشور- که متحدانی بدگمان نسبت به یکدیگر هستند- اثر خواهد گذاشت.

شایان ذکر است که حافظ سعید سرکرده گروه جماعت الدعوه و لشکر طیبه، از بزرگترین گروه‌های مسلح در این منطقه است که بیشتر در کشمیر فعالیت دارند.

وی در حملات مرگبار بمبئی در سال ۲۰۰۸ متهم شناخته شد. در این حملات که ۳ روز به طول انجامید، افراد مسلح در چندین نقطه حساس شهر، از جمله مراکز تجاری، ایستگاه های خط آهن و هتل‌های بزرگ، اقدام به تیراندازی و بمبگذاری کردند.

در حالی که آمریکا لشکر طیبه و جماعت الدعوه را سازمان های تروریستی اعلام کرده است؛ اما حافظ سعید همواره مدعی شده است که جماعت الدعوه یک سازمان خیریه است و در اقدامات خشونت آمیز از سوی گروه های افراطی نقشی نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.