حسن کامران نماینده اصفهان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس به عنوان یکی از طراحان طرح دو فوریتی اصلاح تبصره بند «ب» ماده ۳۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه به بیان دلایل تهیه این طرح پرداخت و گفت: احیای قنات به عنوان روش موثر جهت استحصال آب باعث احیای روستاها می‌شود. اجرای عملیات آب و خاک در این فرآیند نوعی تولید آب است که انتقال آب از طریق لوله به مزارع و کمک به آب‌بندها منجر به صرفه‌جویی در آب شده که اینها در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی در عین حال گفت: متاسفانه وجود اشکال در تبصره بند «ب» ماده ۳۵ قانون برنامه ششم باعث ایجاد مشکلاتی برای کشاورزان شده است چون بابت قنوات، آب‌بندها و عملیات آب و خاک هزینه‌ای صورت نمی‌گیرد که ادامه این روند خسارات فراوانی را به کشاورزی تحمیل می‌کند به همین دلیل برای جلوگیری از ورود ضرر و زیان به کشاورزان به ویژه در فصل خشکسالی و صرفه‌جویی در آب، اصلاح برنامه ششم توسعه ضروری است.

نمایندگان بعد از استماع نظرات مخالفان و موافقان با ۱۳۴ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کردند بنابراین مجددا بررسی این طرح به صورت یک فوریت به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۴۸ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در مجلس با این موضوع موافقت کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح، عبارت بازسازی و نوسازی قنوات، توسعه آب‌بندها، انتقال آب از طریق لوله به مزارع و اجرای عملیات آب و خاک و آبخیزداری بعد از عبارت توسعه روش‌های ابیاری نوین در تبصره بند «ب» ماده ۳۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اضافه خواهد شد که بودجه آن نیز از طریق اصلاح جدولی در بودجه ۹۶ تامین خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.