بعد از گذشت بیش از ۱۰ ماه از وجود جارد کوشنر، داماد و همسرش ایوانکا، دختر ترامپ، در کاخ سفید به نظر می رسد که امید آنها به ماندن بیشتر در کنار رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، بیش از این طول نکشد.

در طول این مدت جارد کوشنر توانسته است خود را به عنوان قویترین فرد در دولت امریکا نشان دهد، و این طور نشان دهد که حرفش بیش از همه در کاخ سفید شنیده می شود، او توانست بسیاری از چهره های موثر دولت جدید امریکا را کنار بزند و خود را بازوی اصلی رئیس جمهوری امریکا نشان دهد. اما با گذشت زمان ثابت شد که مشورت هایی که داماد رئیس جمهوری می دهد، کارایی ندارد و در اکثر اوقات نتایج منفی به دنبال دارند.

پایگاه اجتماعی دونالد ترامپ رابطه نزدیکی با دخترش، ایوانکا دارد. کوشنر توانست سمبل جریان محافظه کار تندرو در کاخ سفید، استیو بنن، را کنار بزند، و در کنار همسرش به چیزی خلاف آن چه پایگاه جریان محافظه کار تندروی رئیس جمهوری تمایل دارد، تبدیل شود.

سلسله اشتباه های کوشنر با راضی کردن ترامپ به رفع حمایتش از مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دولت او آغاز شد، بعد از این که فاش شد فلین اطلاعاتی را درباره تماس هایش با سرگئی کیسلیاک، سفیر سابق مسکو در واشنگتن از معاون رئیس جمهوری، مایک پنس پنهان کرده است. در آن قضیه رئیس جمهور در کنار مشاور امنیت ملی خود برای رویارویی با فشارها نایستد و فلین نیز از سمت خود استعفا داد. اقدامی که سبب شد دریچه ای برای ورود مخالفان به حلقه قدرت در دولت ترامپ به وجود آید. استعفای فلین، این ژنرال سابق پنتاگون، به مثابه نخستین سنگ دومینو بود.

داماد ترامپ همچنین به سمت اخراج جیمز کومی، مدیر سابق دفتر فدرال امریکا، اف.بی.آی، رفت، با این تصور که با این اقدام مهره اصلی تحقیق برای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را کنار می زند. نتیجه این شد که رابرت مولر بازپرس ویژه با صلاحیت های مطلق شد، و جادو علیه جادوگر برگشت، بعد از آن مشکلات دولت و تیم تبلیغات ترامپ آغاز شد.

انتخابات میان دوره ای آلاباما، ایستگاه بعدی شکست تیم ترامپ بود. وی در آن جا از لوتر استرینج به توصیه کوشنر در برابر روی مور، دیگر نامزد محافظه کاران حمایت می کرد، در حالی که در آخر این مور بود که پیروز انتخابات شد و این شکست دیگری را برای ترامپ رقم زد. این در حالی بود که ترامپ خود به ایالت آلاباما سفر کرده بود و در حمایت از استرینج در کمپین انتخاباتی او شرکت کرده بود.

مکزیک، ایستگاه بعدی اختلافات ترامپ و دادمادش بود. روزی که ترامپ موعد دیدار با بینا نیتو، رئیس جمهوری مکزیک برای تامین مالی ساخت دیوار مرزی با امریکا را لغو کرد، کوشنر به شدت عصبانی شد چرا که اقدام پدر زنش را بر باد رفتن تلاش هایش می دانست.

کارهای جارد فقط محدود به مشورت های بد نبود، بلکه او به همراه همسرش با بسیاری از کارهای رئیس جمهور در مناسبت های مختلف مخالفت می کرد. روزی که واقعه شارلوتزویل در ویرجینیا رخ داد و چپی ها و ملی گرایانِ سفیدپوستِ خودبرترپندار تظاهرات کردند، رئیس جمهور خشونت از جانب هر طرفی که مرتکب آن شود را محکوم کرد، اقدامی که باب میل کوشنر واقع نشد، او می خواست که پدر زنش فقط کارهای ملی گرایانِ سفیدپوستِ خودبرترپندار را محکوم کند.

توافق آب و هوایی پاریس یکی دیگر از جبهه هایی بود که ترامپ را در برابر داماد و دخترش قرار داد. ایوانکا و همسرش طرفدار ماندن امریکا در این توافق بودند که ال گور، معاون اسبق رئیس جمهوری امریکا بانی آن بود. آنها تلاش می کردند ترامپ را مجاب کنند که عدم خروج از آن چه دستاوردهای ایجابی خواهد داشت، اما ترامپ این بار به نظرات آنها توجه نکرد و از توافق خارج شد.

جارد و ایوانکا همچنین از مخالفان تصمیم ترامپ در ممانعت از خدمت افرادی که تغییر جنسیت داده اند در ارتش امریکا بودند، همچنین هر دو موضعی خلاف موضع رئیس جمهور برای پایان دادن به برنامه موسوم به داکا داشتند.

مجموعه این اختلافات حالا کار را به جایی رسانده که ترامپ تصمیم گرفته است داماد و دخترش را از کاخ سفید دور کند و ستاره اقبال آنها را برای حضور در تصمیم گیری های سیاسی به افول برساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.