خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ روبرتو آزودو رئیس سازمان جهانی تجارت روز یکشنبه تاکید کرد عدم انعقاد توافقنامه تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا در زمان عملی شدن برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) به معنای آن نیست که برای انگلیسی‌ها دنیا به آخر رسیده است.

روبرتو آزودو گفت: اگر انگلیس نتواند پس از خروج از اتحادیه اروپا با این اتحادیه توافقنامه تجاری جدید امضا کند، بدون شک این اتفاق برای انگلیسی‌ها سختی‌ها و هزینه‌هایی در برخواهد داشت، اما برای آن‌ها دنیا به آخر نخواهد رسید.

 رئیس سازمان جهانی تجارت افزود خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون انعقاد توافقنامه تجاری با این سازمان به معنای آن است که لندن باید قواعد و مقررات سازمان جهانی تجارت را که با موانع گمرکی و تعرفه‌ای همراه است، رعایت کند.

­آزودو ادامه داد حدود نیمی از تجارت انگلیس در حال حاضر نیز مطابق با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی صورت می‌گیرد. وی در واقع به همکاری‌های تجاری انگلیس با آمریکا، چین و چند کشور نوظهور اقتصادی اشاره می‌کرد که اتحادیه اروپا توافقنامه تجاری با آن‌ها امضا نکرده است.

رئیس سازمان جهانی تجارت افزود بنابراین با این شرایط باید گفت که اگر انگلیس نتواند با اتحادیه اروپا برای انعقاد توافق نامه تجاری به موضع مشترکی دست پیدا کند و در نهایت مجبور شود به قوانین و مقررات سازمان جهانی تجارت تن دهد، این وضعیت برای انگلیس به معنای پایان جهان نخواهد بود.

وی در عین حال افزود ترجیح می‌دهد که انگلیس و اتحادیه اروپا در نهایت توافقنامه تبادل آزاد امضا کنند.

بسیاری از شرکت‌های فعال در انگلیس درخصوص پیامد‌های منفی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر عملکرد خود نگران هستند. روسای سازمان‌ها و شرکت‌های انگلیسی یا شرکت‌های خارجی فعال در این کشور از این مسئله نگران هستند که مبادا انگلیس بدون این که توافقنامه‌های تجاری جدید با اتحادیه اروپا امضا کند، این سازمان را ترک کند.

اگر این اتفاق بیفتد انگلیس مجبور خواهد بود در فعالیت‌های تجاری و معاملات خود در سطح بین المللی مطابق با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی عمل کند. شرکت‌های انگلیسی بر ضرورت حفظ دسترسی آزاد انگلیس به بازار واحد اروپا به ویژه در زمینه خدمات مالی تاکید دارند و خواستار آن هستند که انگلیس برای تضمین دادن به شرکت‌ها توافقنامه با اتحادیه اروپا امضا کند. مقامات انگلیس اعلام کرده اند در این رابطه با شرکت‌های بزرگ و کوچک مذاکره می‌کنند تا خطرات احتمالی برگزیت را برای بخش‌های مختلف به ویژه بخش مالی ارزیابی کنند.

ترزا می‌نخست وزیر انگلیس ابراز امیدواری کرده است دولت انگلیس بتواند پیش از خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ توافقنامه‌هایی مشابه با آنچه که این اتحادیه با برخی کشور‌های غیرعضو امضا کرده است، با بروکسل امضا کند.

به گفته ترزا می‌اولین کار برای انگلیس این است که از توافقنامه‌هایی که در گذشته اتحادیه اروپا با برخی کشور‌ها امضا کرده است، گرته برداری کند.

اتحادیه اروپا در گذشته توافقنامه‌های تجاری متعددی با برخی کشور‌ها از جمله سوئیس یا کره جنوبی امضا کرده و در حال حاضر نیز قصد دارد توافق نامه تجارت آزاد با ژاپن را نهایی کند.

طرفداران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) آزادی انگلیس برای انعقاد توافقنامه‌های تجارت آزاد مستقل از اتحادیه اروپا را یکی از بزرگترین امتیازات خروج از این اتحادیه می‌دانند، اما شرکت‌های انگلیسی یا شرکت‌های خارجی مستقر در این کشور خواستار آن هستند که درباره وضعیت و عملکرد توافقنامه‌های موجود پس از تحقق برگزیت اطلاعات بیشتری کسب کنند.

در همه پرسی تعیین سرنوشت انگلیس در اتحادیه اروپا که بیست و سوم ژوئن برگزار شد، پنجاه و یک ممیز نه دهم درصد انگلیسی‌ها به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند و چهل و هشت ممیز یک دهم درصد از آن‌ها خواستار ماندن در اتحادیه اروپا شدند. طبق برنامه قرار است انگلیس به طور رسمی تا پایان مارس سال دو هزار و نوزده اتحادیه اروپا را ترک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.