بیش از ۵۰ نفر از نظامیان ارتش انگلیس به نیروهای عربستان سعودی مهارت های جنگی را آموخته اند و این سربازان قرار است در «جنگ کثیفی» که رژیم آل سعود در یمن به راه انداخته است، حضور یابند.

 

اطلاعات مربوط به مأموریت آموزش سربازان سعودی به نام «عملیات تقاطع» تنها زمانی افشا شد که ارتش انگلیس به اشتباه تصاویر و اطلاعاتی را در اینترنت منتشر کرد.

 

هزاران نفر از غیرنظامیان یمنی در حملات عربستان سعودی کشته شده اند و حدود یک میلیون کودک با مشکل قحطی و بیماری های جدی از جمله وبا مواجه شده‌اند. سازمان ملل در حال حاضر مشغول بررسی اوضاع یمن است و اعلام کرده است که این کشور با شدیدترین بحران انسانی جهان روبروست. از زمان آغاز جنگ یمن حدود ۱۰ هزار نفر کشته شده اند.

 

شب گذشته، اندرو میچل، وزیر توسعه سابق انگلیس، همکاری ارتش این کشور در جنگ یمن را بخشی از «همدستی شرم آور» در این فاجعه انسانی توصیف کرد.

 

اندرو میچل از دولت انگلیس درخواست کرد که درباره نقش این کشور در آموزش نیروهای سعودی شفاف سازی کند. وی در این خصوص گفت: انگلیس همدستی شرم آوری در آموزش نیروهای عربستان سعودی در یمن دارد که به وضوح شامل نقض کنوانسیون های ژنو است. تردیدی ندارم که پارلمان خواستار ارائه توضیح دولت انگلیس درباره این عملیات آموزشی خواهد شد؛ زیرا نگرانی های جدی درباره فاجعه انسانی در یمن وجود دارد.

 

«عملیات تقاطع» شامل سربازان گردان سلطنتی دوم اسکاتلند است که تاکتیک های جنگ را به افسران گروه پیاده نظام نیروی زمینی عربستان سعودی آموزش می دهند. این تاکتیک ها شامل اقداماتی است که ارتش برای مقابله با گروه های تروریستی انجام می دهد.

 

به دلیل نگرانی هایی که از عملیات ارتش عربستان سعودی در یمن وجود داشت، «عملیات تقاطع» هیچ گاه فاش نشد و تنها زمانی جزئیات آن در اختیار عموم قرار گرفت که اوایل ماه جاری میلادی تعدادی عکس و جزئیات از آن به اشتباه در یکی از صفحات فیس‌بوک منتشر شد. در یکی از این تصاویر، یک سرباز انگلیسی در مقابل یک نقشه ایستاده است که این نقشه کشور یمن و اطراف آن را نشان می دهد. وزارت دفاع انگلیس سعی کرد این مسئله را توجیه و لاپوشانی کند و ۲۰ دقیقه بعد این عکس از روی صفحه فیسبوک حذف شد.

 

انگلیس پیش از این هم به دلیل فروش میلیاردها پوند تجهیزات نظامی از جمله بمب های ساخت این کشور به عربستان سعودی مورد انتقاد قرار گرفته بود. پیشتر گزارش‌هایی منتشر شد درباره اینکه عربستان از این بمب ها برای بمباران یمن استفاده کرده است.

 

ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی از ۶ نوامبر سال جاری میلادی کلیه گذرگاه های هوایی، زمینی و دریایی یمن را بست تا بنابر ادعای خود مانع از ارسال تسلیحات از ایران برای نیروهای انصارالله شود. این اقدام پس از شلیک یک موشک نیروهی یمنی به سمت ریاض انجام شد که عربستان سعودی مدعی شد ایران در این حمله نقش داشته است. این در حالیست که ایران تاکنون چندین بار تجهیز نیروهای انصارالله را تکذیب کرده است. پس از اعمال فشارهای بین المللی به عربستان سعودی، ریاض اقدام به بازگشایی تعداد محدودی از این گذرگاه ها کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.