رویترز گزارش داد، یک هفته پیش به دنبال شکست مذاکرات حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل برای تشکیل ائتلاف با حزب سبزها و حزب دموکرات‌های آزاد، چهارمین دور صدراعظمی او زیر سوال رفت اما روز جمعه اقبال سوسیال دموکرات‌ها برای تشکیل مجدد ائتلاف با آنها به مرکل امید جدیدی داد.

حزب سوسیال دموکرات که تحت فشار فزاینده‌ای برای کمک به حفظ ثبات در آلمان و عدم برگزاری انتخابات جدید در این کشور قرار گرفته بود با تغییر موضعش اعلام کرد که با مذاکرات با مرکل موافقت کرده است و به این ترتیب دورنمای تشکیل یک ائتلاف بزرگ دیگر را مطرح کرد، ائتلافی که در چهار سال گذشته نیز روی کار بود.

دنیل گونتر، وزیر اول محافظه کار ایالت شلسویگ هولستاین بعد از نشستی چهار ساعته با اعضای ارشد حزب دموکرات مسیحی مرکل اعلام کرد: ما قویا خواهان داشتن یک دولت موثر هستیم. ما شدیدا معتقدیم که این دولت موثر نه یک دولت اقلیت بلکه یک ائتلافی با یک اکثریت پارلمانی است. این یک ائتلاف بزرگ است.

این نشست بعد از آن برگزار شد که وزیر اول محافظه کار ایالت باواریا نیز حمایتش را از یک پیوند جدید میان چپ و راست در آلمان اعلام کرد.

هورست سیهوفر، رهبر حزب اتحاد سوسیال مسیحی گفت: ائتلاف محافظه کاران و سوسیال دموکرات‌ها بهترین گزینه برای آلمان است و حداقل از سه گزینه دیگر یعنی ائتلاف با سبزها و دموکرات‌های آزاد، دولت اقلیت یا انتخابات جدید بهتر است.

یک نظرسنجی موسسه امنید نشان داد که اکثریت آلمانی‌ها معادل ۵۲ درصد از تشکیل ائتلاف بزرگ حمایت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.