میزان، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در ماه اخیر با ثبات قیمت همراه بوده و در دو هفته گذشته شاهد کاهش قیمت برخی از این تسه ها در بازار هستیم.

این در حالی است که قیمت این اوراق مربوط به امتیاز تسهیلات مسکن مهر ماه سال جاری، معادل ۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان است و کمترین قیمت نیز مربوط به اوراق آذر ماه سال ۱۳۹۴ است که و قیمت آن حدود ۷۷ هزار تومان بوده است.

هزینه هر برگه اوارق تسهیلات مسکن برای دریافت انواع وام مسکن حدودا قیمت ۷۷ هزار تومان خواهد بود که زوجین تهرانی با توجه به دریافت وام ۱۰۰ میلیونی باید ۲۰۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن خریداری کنند که جمعا هزینه خرید آن ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

به علاوه برای دریافت ۱۰ میلیون تومان وام جعاله باید ۲۰ برگه اوراق خریداری شود که قیمت آن نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می شود؛ مجموعا زوجین برای دریافت ۱۱۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۱۶ میلیون ۹۰۰ هزار تومان هزینه کنند.

در این بین زوجین در شهرستان ها دارای بیش از ۲۰۰ هزارنفر جمعیت می توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند که این مبلغ نیاز به ۱۶۰ برگه اوراق تسهیلات مسکن دارد که با توجه به قیمت حدودی ۷۷ هزار تومان، افراد باید ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه خرید اوراق پرداخت کنند که این رقم به اضافه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اوراق وام جعاله، در مجموع دریافت وام ۹۰ میلیون تومانی ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد.

همچنین زوجین ساکن شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن باید ۱۲۰ برگه اوراق تسهیلات خریداری کنند که با احتساب قیمت آن حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود که این رقم با توجه به ۱۰ میلیون وام جهاله و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اوراق حدودا ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تمام خواهد شد.

با این تفاسیر مجردهای ساکن تهران تا سقف ۶۰ میلیون تومان باید ۱۲۰ برگه اوراق به ارزش ۹ میلیون و ۲۰۰، ساکن مراکز استان های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا سقف ۵۰ میلیون تومان باید ۱۰۰ برگه اوراق به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ساکن در سایر مناطق کشور تا سقف ۴۰ میلیون تومان باید ۸۰ برگه اوراق به ارزش ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خریداری کنند که در این میان هزینه خرید اوراق برای دریافت وام ۱۰ میلیونی جعاله نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود که به مبلغ کل وا اضافه خواهد شد.

براساس این گزارش انتشار اوراق تسهیلات مسکن از سوی بانک مرکزی صورت می گیرد که این اوراق قابلیت معامله در فرابورس را دارند و ارزش اسمی هر برگه ۵۰۰ هزار تومان است که مدت اعتبار حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه قابل تمدید است و از آن نسبت به زمان اعتبار تغییر می کند.

گفتنی است، دارنده اوراق باید ظرف زمان اعتبار اوراق تهسیلات مسکن اقدام به فروش نماید زیرا در غیر این صورت نماد معاملاتی متوقف و وجه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازگردانده نمی شود.

 وام 110 میلیونی چقدر آب می خورد؟

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.