پایگاه های اینترنتی بالکان، اجلاس بوداپست روز دوشنبه در حالیکه این ابتکار عمل راه را برای مجارستان به سوی شرق، برای صربستان دوستی و مشارکت مورد اعتماد، برای لهستان فرصت بزرگ را بوجود می آورد، در پایتخت های کشورهای اتحادیه اروپا نظرات طعنه آمیز که نشانگر نگرانی آنها از این نشست می باشد، شنیده می شود.

دیپلمات های اروپایی از این واهمه دارند که پکن از نشست با ۱۶ کشور اروپای مرکزی و شرقی برای مقابله با مقررات اتحادیه اروپا استفاده می کند و از تنش های در حال افزایش بین اروپای شرقی و غربی بهره می برد.

چرخش این ابتکار، توانایی چین برای تامین مالی جهت ساخت بزرگ راه و جاده، راه آهن، نیروگاه ها و سایر زیر ساخت ها در برخی از کشورهای فقیر اروپای مرکزی و شرقی را نشان می دهد که مورد نیاز این کشورها می باشد.

در حالیکه ۱۶ کشور مرکز و شرق اروپا یعنی؛ مجارستان، بلغارستان، رومانی، لهستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی، اسلواکی، آلبانی، مقدونیه، مونته نگرو، جمهوری چک، لیتوانی، لتونی و استونی خود را برای این اجلاس در بوداپست آماده کرده اند، واضح است که چین همکاری بسیار خوب و موفق آمیزی را با این کشورها دارد و در تلاش برای افزایش این همکاری ها است.

بنا به این گزارش، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان در ماه اکتبر امسال در جمع خبرنگاران در بوداپست به این امر اشاره کرده بود که مرکز تعادل اقتصاد جهانی از غرب به طرف شرق تغییر کرده و این در حالیست که دنیای غرب هنوز این حقیقت را انکار می کند.

بنا بر داده های مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی؛ شرکت های چینی از سال ۲۰۱۲ میلادی که از طرف بانک های دولتی حمایت می شوند، اعلام کردند که حدود ۱۵ میلیارد دلار در زیر ساخت ها و صنایع مرتبط کشورهای اروپای مرکزی و شرقی سرمایه گذاری کرده اند. 

بنا بر آمار مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی؛ صربستان که همکاری و مشارکت بزرگی با چین دارد انتظار می رود حدود ۱.۹ میلیارد دلار در زیر ساختارهای این کشور از طرف چین سرمایه گذاری شود. در مجارستان که بین بوداپست و پکن اعتماد متقابل وجود دارد چین متعهد شده که ۱.۵ میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کند.

میلوش زمان رئیس جمهور چک در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که کشورش با پکن توافق نامه به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار امضا کرده و این همکاری دروازه ای برای چین در اتحادیه اروپا بشمار می رود. 

برخی از مقامات اتحادیه اروپا از این نگران هستند که اگر روند همکاری و نفوذ چین با کشورهای مرکز و اروپای شرقی افزون پیدا کند، چنین همکاری موجب دوری کشورهای اروپای شرقی و مرکزی از بروکسل می شود. 

اتحادیه اروپا از چین خواستار شده که به قوانین اروپای متحد احترام بگذارد که پکن در واکنش به این درخواست پاسخ داده که اروپای متحد از نقطه نظر جغرافیایی امکان پذیر است، اما نه در سیاست و اقتصاد.

چین از اجلاس ۱+۱۶ در جهت تقویت روابط و افزایش همکاری های تجاری با کشورهای اروپای مرکزی و شرقی استفاده می کند و آن را دروازه ای به سوی اروپای غربی می بیند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.