دکتر باقر لاریجانی در نشست عمومی فرهنگستان علوم پزشکی موضوع کنترل بیماری‌های غیرواگیر را یکی از مسائل مهم نظام سلامت خواند و اظهار داشت: بیش از ۸۵ درصد مرگ‌ها در ایران به دلیل بیماری‌های غیرواگیر اتفاق می‌افتد و این بیماری‌ها بار اقتصادی زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

لاریجانی، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن ریوی را چهار عامل اصلی مرگ و میر در بین بیماری‌های غیرواگیر ذکر کرد و گفت: نزدیک به ۲۳۰ هزار مرگ در ایران در دهه‌های اخیر بر اثر ابتلا به این چهار بیماری رخ داده و روند مرگ‌های ناشی از این بیماری‌ها در کشور رو به افزایش است.

 

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد: عوامل خطر متعددی در ایجاد این بیماری‌ها نقش دارند که باید در جامعه کنترل شود. چاقی، تغذیه ناسالم و فعالیت فیزیکی کم از مهم‌ترین این عوامل است. تعداد افراد چاق در کشور رو به افزایش است و در دو عامل دیگر هم وضعیت مناسبی در کشور نداریم.

 

لاریجانی درباره روند فزاینده ابتلای افراد جامعه به بیماری‌های غیرواگیر اظهار داشت: در اسناد بالادستی نظام سلامت نیز به موضوع کنترل بیماری‌های غیرواگیر و در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بر تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت کاهش مخاطرات و آلودگی‌های تهدید کننده سلامت مبتنی بر شواهد معتبر علمی تاکید شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تشکیل و سند ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر نیز تدوین و در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به تصویب رسیده است.

 

وی به اهداف سند ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: این اهداف مطابق با اهداف سازمان بهداشت جهانی تدوین شده و با توجه به شرایط خاص کشور، برخی اهداف ویژه نظیر کنترل حوادث ترافیکی نیز به صورت ویژه مدنظر قرار گرفته است.

 

لاریجانی با بیان اینکه کمیته‌های تخصصی در ذیل کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر این اهداف را به صورت ویژه دنبال می‌کنند، گفت: چارچوب‌های ارائه خدمات بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و حوادث ترافیکی نوشته شده و به زودی برای سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی نیز این چارچوب‌ها تدوین می‌شود.

 

وی بر لزوم تعاملات بین بخشی در اجرای سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: سند ملی بیماری‌های غیرواگیر با تایید مسئولین وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط با این بیماری‌ها نهایی شده و همچنین تفاهم نامه‌هایی با برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها نوشته شده که اجرای آن در حال پیگیری است.

 

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با تاکید بر اینکه ایران کشور پهناوری است و لازم است وضعیت استان‌ها و مناطق مختلف به لحاظ ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر به صورت مجزا بررسی شود، گفت: بر این اساس اطلس مرگ ۳۲ استان کشور تدوین و در اختیار استانداران و روسای دانشگاه‌های استان‌ها قرار گرفته است. مسئولین استان‌ها متناسب با نیازهای بومی خود برای کنترل این بیماری‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵ اجرایی شده گفت: این مطالعه در مراحل مختلف انجام و نتایج آن منتشر شده است. بر طبق این مطالعه بیش از یک چهارم افراد در ایران چاق هستند و شیوع این عامل خطر به وضوح در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. ۵۰ درصد افراد به دیابت مبتلا یا در معرض ابتلا به دیابت هستند.

 

بنابر اعلام وب‌دا، لاریجانی، پرفشاری خون، افزایش چربی خون، مصرف دخانیات و سطح کم فعالیت‌های فیزیکی را از دیگر عوامل خطر بررسی شده در این مطالعه برشمرد و گفت: ۳۰ درصد افراد فشار خون بالا و بیش از یک چهارم جمعیت چربی خون بالا دارند.

وی درباره اقداماتی که برای اجرای سند ملی پیشگیری بیماری‌های غیرواگیر صورت گرفته اظهار کرد: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده ولی باید همکاری بخش‌های درون نظام سلامت و همچنین همکاری با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گسترش یابد؛ چرا که در این صورت است که می‌توان به اهداف سند دست پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما جزو کشورهای پیشرو در کنترل بیماری‌های غیرواگیر است و در زمره معدود کشورهایی هستیم که منتخب ارایه گزارش به سازمان ملل شده‌اند. این موضوع به دلیل داشتن سیاست‌های روشن در کنترل بیماری‌های غیرواگیر است. اما باید به این موضوع توجه شود که تا اجرایی شدن این سیاست‌ها فاصله زیادی داریم و ضروری است تمامی نهادهایی که به نوعی با بیماری‌های غیرواگیر مرتبط هستند در اجرای این سند همکاری کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.