ایندیپندنت گزارش داد، وزیر امور خارجه قطر همچنین اظهارات سیاستمداران لبنانی مبنی بر اینکه استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان با فشار عربستان انجام شده را تکرار کرد.

 

آل ثانی در یک میزگرد در شهر لندن گفت: لبنان یک کشور شکننده است و تحت فشار قرار دادن نخست وزیر این کشور برای استعفا و ایجاد خلأ در این کشور که برای همه بسیار حساس است یک سیاست زیانبار محسوب می‌شود.

 

او ادامه داد: در اینجا یک کشور بزرگ در حال قلدری کردن نسبت به یک کشور کوچک است. ما در قطر نیز این را دیده‌ایم و اکنون شاهد تکرار آن در لبنان هستیم.

 

وی گفت: باید از خدا و همه هم‌پیمانانی که وضعیت را پیش از بدتر شدن مهار کردند تشکر کنیم. اگر این وضعیت از ابتدا مهار نمی‌شد ما شاهد تاثیری وحشتناک بودیم.

 

محاصره قطر

 

آل ثانی خاطر نشان کرد: با وجود آنکه کریدورهای هوایی اضطراری باز هستند هواپیماهای ما مجبور به پرواز از آسمان یمن هستند و محاصره قطر عملیات‌های نظامی را نیز به خطر می‌اندازد.

 

این در حالی است که این محاصره مرز مورد استفاده برای ۹۰ درصد محموله‌های وارداتی قطر را نیز بسته است.

 

او اظهار داشت: فهرست ۱۳ تقاضای عربستان و هم‌پیمانانش برای برطرف کردن تحریم‌ها علیه قطر امکان ناپذیر هستند و این خواسته‌ها نشانه واضحی هستند مبنی بر اینکه آنها نمی‌خواهند یک توافق را قبول کنند. آنها نمی‌خواهند این وضعیت را حل کنند و می‌خواهند کشور ما در وضعیت تسلیم قرار بگیرد و این دلیل اصلی است که چرا آنها کل این وضعیت را شروع کردند.

 

او ادامه داد: این بخشی از یک الگوی رهبری خودمحورانه است و آنها بدون هیچ راهبرد خروجی وارد این منازعه شدند. هیچ کس راهبردی را شناسایی نکرده و هیچ کس نیز نظری درباره حرکت به جلو در کنار آنها ندارد.

 

مداخله در یمن

 

همچنین آل ثانی از مداخله ادامه‌دار عربستان در یمن انتقاد کرده و گفت: امیدواریم هیچ گونه رویارویی ایجاد نشود. جنگ یمن باید پایان یابد و عراق باید باثبات شود و ما باید به یک راه حل عادلانه برای مردم سوریه دست یابیم در غیر این صورت با یک نسل جدید از افراطگران روبرو خواهیم شد. به اندازه کافی بحران روی میز وجود دارد و امیدواریم بحران بیشتری ایجاد نشود.

 

آل ثانی به کنفرانس مبارزه با تروریسم وست مینیستر گفت: خاورمیانه به عنوان یک منطقه گرفتار افراط گری دیگر تحمل آشوب بیشتر را ندارد.

 

او ادامه داد: با وجود آنکه خاورمیانه زمانی منطقه صلح‌آمیز و همزیستی مسالمت‌آمیز بود متاسفانه تبدیل به منطقه خودکامگی و آشوبی شده که در آن افراط گری ظهور می‌یابد. علت ریشه‌ای تروریسم چیس؟ استبداد، خودکامگی و تجاوزگری و عدم هرگونه عدالت.

 

او اظهارات تاسف کرد از اینکه ۲۴ میلیون کودک در خاورمیانه نسبت به جذب شدن از سوی گروه‌های تروریستی آسیب پذیرند و در عین حال در معرض آسیب از سوی خودکامگی و عدم ارائه فرصت‌ها و تحصیلات هستند. ما باید به مشکل حکومت‌هایی که به حقوق مردم یا قانون احترام نمی‌گذارند رسیدگی کنیم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.