«عبدالمحمد زاهدی» در دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: خشونت علیه زنان یک سابقه تاریخی دارد و مسیر تاریخی را طی کرده و امروز در برخی از جوامع به شکل فرهنگ درآمده است.

 

وی افزود: این سیر تاریخی در برخی فرهنگ‌ها به شکلی است که برخی از زنان خشونت را پذیرفته‌اند، وقتی در خصوص خشونت علیه زنان صحبت می‌کنیم در ذهن ما خشونت جسمی و جنسی است.

 

زاهدی خاطرنشان کرد: این نوع خشونت در بسیاری از جوامع اتفاق می‌افتاد اما خشونت علیه زنان صرفاً فیزیکی نیست، در جامعه خشونت‌های دیگری هم وجود دارد که کمتر توجه می‌شود.

 

وی افزود: خشونت کلامی، تحقیر زنان در جامعه، نوع کلام مردان نسبت به زنان، کم نشان دادن کرامت زنان که در جامعه پذیرفته شده است از دیگر نوع خشونت است.

 

استاندار قزوین یادآور شد: زنان نیز علیه خود خشونت دارند برای مثال زمانی که زنی دو فرزند دختر به دنیا بیاورد از جانب دیگر زنان مورد تحقیر قرار می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: نوع دیگر خشونت علیه زنان از دست دادن اعتماد به نفس به خاطر خواسته های مردان است، شخصیت زنان مضطرب برای جامعه زیان دارد.

 

زاهدی افزود: خشونت علیه زنان در واقع خشونت علیه جامعه است چون زنان به عنوان مادران نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: نخستین قدم منع خشونت علیه زنان این است که زنان به حقوق خود آگاه شوند، در برخی مناطق به دختر ارث نمی‌دهند و این به‌علت ناآگاهی زنان نسبت به حقوق خودشان است.

 

استاندار با اشاره به این‌که زنان با حقوق خود آشنا شود میزان طلاق افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: برای جلوگیری از این کار نیز باید مهارت زندگی و حل مسئله نیز باید به زنان آموزش داده شود.

 

وی افزود: جامعه باید بپذیرد که زن و مرد در ساحتش انسانی یکسان هستند و حقوق‌شان باید به رسمیت شناخته شود، به خاطر این که مرد از لحاظ جسمی قوی‌تر است نباید از حقوق زنان چشم پوشی کرد.

 

زاهدی تصریح کرد: در کنار سبک زندگی، قانون و مقرراتی برای حقوق زنان نیاز داریم که باید با شرایط روز پیش برویم و فقه پویای ما نیز این را می‌پسندد.

 

وی یادآور شد: قوانین حمایتی از حقوق زنان وجود دارد، اما ضمانت اجرایی ندارد و اگر اجرا نشود اتفاقی نمی‌افتد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.