اعلام رسمی خبر ازدواج شاهزاده هری نوه ملکه بریتانیا و پنجمین فرد در سلسله مراتب جانشینی ملکه الیزابت دوم، با یک بیوه زن آمریکایی که ۳ سال از او بزرگ تر است، بازتاب زیادی در رسانه های بریتانیا و جهان داشته است.

بر اساس اعلام دیروز خانواده سلطنتی بریتانیا، شاهزاده هری ۳۳ ساله که پسر کوچک ولیعهد (پرنس چارلز) و پرنسس فقید "دایانا" است، با "مگان مارکل" ۳۶ ساله نامزد کرده و قرار است با این بازیگر آمریکایی ازدواج کند.

رابطه شاهزاده هری با مگان مارکل که مطلقه است از نوامبر سال گذشته میلادی آغاز شده است.

شاهزاده هری و مگان مارکل

ازدواج دوباره با یک بیوه آمریکایی در خاندان سلطنتی بریتانیا(+عکس)

مارکل با بازی در سریال"سویت" در آمریکا معروف است. او همچنین یک فعال حقوق زنان است.

این نخستین بار نیست که یک بیوه زن آمریکایی دل از یک شاهزاده انگلیسی ربوده است و در آخرین مورد بسیار مشهور در تاریخ معاصر بریتانیا، شاه "ادوارد هشتم" در حالی که نزدیک به یک سال بود که بر تخت پادشاهی بریتانیا جلوس کرده بود، مجبور شد به خاطر عشق خود که یک بیوه زن آمریکایی بود از مقام سلطنت کناره گیری کند.

او با "والیس سیمپسون" آمریکایی ازدواج کرده بود که یک زن مطلقه بود. پس از درگذشت جورج پنجم، ادوارد هشتم که بزرگ ترین پسر و ولیعهد او بود جانشین پدر شد و به عنوان پادشاه جدید بریتانیا بر تخت سلطنت جلوس کرد اما به دلیل اینکه در سنت خانواده سطلنتی بریتانیا ازدواج شاهزاده ها با افراد مطلقه غیر انگلیسی که هنوز همسرشان در قید حیات است، منع شده ۳۲۶ روز پس از آغاز سلطنت در روز ۱۱ دسامبر ۱۹۳۶ در نطقی رادیویی اعلام کرد که زندگی با عشق خود را به سلطنت بر کشور "پادشاهی متحده" ترجیح می دهد و این گونه از مقام سلطنت استعفا کرد و باقی عمر را تا لحظه مرگ در کنار همسر آمریکایی خود گذراند.

 

ادوارد هشتم و همسر آمریکایی اش

ازدواج دوباره با یک بیوه آمریکایی در خاندان سلطنتی بریتانیا(+عکس)

با کناره گیری ادوارد هشتم از سلطنت، برادر کوچکتر او "جورج ششم " – پدر ملکه کنونی بریتانیا – بر تخت سلطنت جلوس کرد و مسیر گزینه های سلطنت بر آینده بریتانیا به طور کلی عوض شد.

ماجرای ازدواج های خارج از عرف در خاندان سلطنتی بریتانیا همواره یکی از مشکلات جدی و عمده بوده است. کمتر از دو دهه بعد از کناره گیری ادوارد هشتم ( عموی ملکه کنونی) از سلطنت، خواهر ملکه کنونی "شاهدخت مارگارت" با فشار  خانواده سلطنتی مجبور شد عشق خود، کاپیتان " پیتر تاون سند" را به خاطر اینکه همسر مطلقه این نظامی انگلیسی هنوز در قید حیات بود، رها کرده و با او ازدواج نکند و کلیسای انگلستان به این شاهدخت و خانواده سلطنتی هشدار داده بود که در صورت اصرار این شاهدخت، کلیسا از برگزاری آیین ازدواج آنها معذور است.

شاهدخت مارگارت خواهر- فقید -  ملکه کنونی بریتانیا

ازدواج دوباره با یک بیوه آمریکایی در خاندان سلطنتی بریتانیا(+عکس)

مورد شاهزاده هری اما با وجود شباهت های بسیار به پرونده های سابق عشقی در خانواده سلطنتی، اما با پیامدهای موارد تاریخی گذشته کاملا متفاوت شده است.

در موارد تاریخی گذشته همواره شاهزاده ها مجبور می شدند بین عشق شان و خانواده سلطنتی یکی را انتخاب کنند، اما شاهزاده هری در حال ازدواج با زنی مطلقه و غیر انگلیسی است که از او 3 سال هم بزرگ تر است و همسر سابقش نیز در قید حیات است.

این بار نه خانواده سلطنتی برای او خط و نشان کشیده و نه کلیسای انگلستان این شاهزاده را به عدم برگزاری مراسم رسمی ازدواج در کلیسا تهدید کرده است. دنیا عوض شده و خانواده های سلطنتی نیز همین طور اما شاید اگر شاهزاده هری گزینه ای جدی  برای آینده تاج و تخت در خانواده سلطنتی بریتانیا می بود- مثل برادر بزرگ تر یا پدرش- شاید سهل انگاری کنونی درباره او انجام نمی شد و خانواده سطلنتی با سخت گیری بیشتری او را مجبور به انتخاب بین معشوقه و جایگاه سلطنتی می کرد.

شاهزاده هری بر اساس اعلام خانواده سلطنتی قرار است در بهار سال آینده میلادی به طور رسمی با  نامزد آمریکایی خود ازدواج کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.