سردار محمدرضا مقیمی در همایش روسای ادارت مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی سراسر کشور، اظهار داشت: وقوع جرایم جنایی زائیده کم کاری برخی سازمان ها و سایر ارگان های دخیل و اثر گذار است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با جرایم جنایی، گفت: کشف پرونده های جرایم جنایی در کمترین زمان و کیفیت کشف این پرونده ها از شاخصه های مهم این حوزه می باشد و توانمندی کارآگاهان، گواه آن است.

رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه ملاک ما در حوزه جرایم جنایی کیفیت کشف است، تصریح کرد: ارزیابی جرایم دیگر بیشتر عددی و کمی است اما جرایم جنایی متکی بر هوش، استعداد و توانمندی افسران مجرب می باشد و قدرت تجزیه و تحلیل کارآگاهان در این رابطه نقش تاثیرگذاری دارد.

وی از افزایش ۹۰ درصدی کشف مجموع جرایم جنایی در سال جاری و سال های گذشته خبر داد و تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم، بهره برداری از توانمندی ها و امکانات است، با توجه به حساسیت این حوزه اعتبارات زیادی به جرایم جنایی اختصاص داده می شود.

وی به آسیب شناسی پرونده های جنایی تاکید و بیان کرد: استفاده از روانشناسان، جامعه شناسان و متفکران دانشگاهی به عنوان مسئول آگاه در زمینه جرم برای آسیب شناسی رفتار مجرمانه و جلوگیری از تکرار جرم، بسیار مهم و ضروری است.

وی به بازتاب واقعی یا غیر واقعی وقایع در شبکه های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: انتشار جنایات در جراید، فضای مجازی و... ضمن تشویش اذهان عمومی موجب انعکاس سریع این جنایات و افزایش خشونت در جامعه می شود.

سردار مقیمی بر اهمیت پیشگیری از وقوع جرایم جنایی و تاثیر آن در کاهش وقوع تاکید و تصریح کرد: این گونه جرایم همانند جرم سرقت کمتر قابل پیشگیری است اما وظیفه کارآگاهان جنایی در صورت وقوع، پیگیری جدی آن می باشد که باید صادقانه و بدون وقفه دنبال شود.

پیگیری مستمر پرونده های جاری و معوقه جهت کشف

وی با اشاره به راه اندازی کمیسیون پرونده های مهم جنایی، تاکید کرد: هیچ پرونده ای از حوزه جنایی نباید از روی میز تا هنگام کشف کنار گذاشته شود .

رئیس پلیس آگاهی کشور خطاب به روسای ادارات مبارزه با جرایم جنایی گفت: پیگیری مستمر پرونده های جاری و معوقه از موضوعات مهمی است که هر یک از شما بایستی جزئیات اطلاعات هر پرونده را بدانید.

وی به افزایش سهم تحقیقات کارآگاهان در کشف پرونده های جنایی اشاره و بیان کرد: اقدامات فنی، اطلاعات جنایی، اشراف اطلاعاتی و تحقیقات میدانی در کشف پرونده ها از اهمیت بسزایی برخوردار است که به طور قطع افسران جرایم جنایی آن را سرلوحه کاری خود قرار می دهند.

سردار مقیمی خاطرنشان کرد: همه موضوعات در این حوزه، دارای حساسیت است که باید این گونه پرونده ها با اولویت آنی، حداکثر توان و با بهره گیری از کلیه امکانات به آن پرداخته شود.

مسئول سازی سازمان های تاثیرگذار در وقوع جرایم

براساس گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس آگاهی کشور در خاتمه  بر مسئول سازی سازمان های موثر در وقوع جرایم جنایی تاکید و تصریح کرد: توقع مرکز از استان ها در  رسیدگی و کشف پرونده ها، بسیار زیاد است؛  همکاران ما در استان ها باید نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانیم موقعیت مناسبی را امسال و سال های آینده داشته باشیم که به طور قطع هر آنچه که در مجموعه جرایم جنایی انجام می شود یک سابقه مهم و تاریخی برای پلیس آگاهی است.

گفتنی است، در خاتمه این همایش از سوی رئیس پلیس آگاهی ناجا به ۶ استان برتر به دلیل موفقیت در کشف جرایم جنایی، لوح تقدیر اهداء شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.