رای الیوم گزارش داد، ایمن الظواهری، رهبر گروه تروریستی القاعده در پیامی صوتی که امروز (چهارشنبه) از سوی موسسه السحاب منتشر شد، اعلام کرد: قراردادها و بیعت‌ها از موضوعات بزرگ هستند که شرع وفاداری به آنها را واجب کرده است.

الظواهری تاکید کرد: ما بیعت‌مان با جبهه النصره و دیگر گروه‌ها را لغو نکرده‌ایم.

وی افزود:‌ پیش از این القاعده نپذیرفت که بیعت جبهه النصره محرمانه باشد و این مساله را اشتباهی مرگ‌بار دانست.

الظواهری در این فایل صوتی به وجود موجودیتی جدید که در حال حاضر در حال تشکیل است، اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال فرصت دادیم اما دیدم که تعرض به حرمت‌ها در حال افزایش است.

رهبر القاعده در ادامه علاوه بر سیاست سخت‌گیری نسبت به آنهایی که در بیعت با القاعده برای جهاد هستند و بازداشت و بازجویی از آنها، نسبت به خطر حمله آتی ترکیه و اقدامات ایرانی‌ها هشدار داد.

وی دوباره به مساله بیعت پرداخت و با اشاره به دستورش خطاب به ابوخالد السوری برای جدایی النصره از داعش و اجرای آن از سوی این فرمانده، گفت: بیعت پیمانی است که شکستن آن حرام بوده و باید به آن عمل کرد.

الظواهری از شاخه القاعده در شام خواست تلاش کند همه را برای "جهاد" گرد هم آورده و در "شهادت" با یکدیگر رقابت کرده و با رهبرانشان در ارتباط باشند.

وی سخنانش را با دو پیام تمام کرد، اول اینکه القاعده آنگونه که تبلیغ می‌کنند، کلید حل تمامی مشکلات نیست و هیچ ارتباطی با درگیری‌ها برای وحدت و طرف‌هایی ندارد که نمی‌خواهند متحد شوند.

الظواهری در پیام دوم خواستار برقراری وحدت در شام و ایجاد دولتی در آنجا شد و اینکه ساکنان شام پیشوایی برای خود انتخاب کنند.

پیش از سخنان الظواهری، تحریر الشام تعدادی از رهبران القاعده عضو گروه‌های خود را بازداشت کرد و این بازداشت‌ها شامل تعدادی دیگر از رهبران غیر سوری نیز بود.

به گفته فعالان، ابو همام السوری، فرمانده نظامی سابق النصره و ابوالقاسم الاردنی، معاون ابو مصعب الزرقاوی، رهبر سابق  تشکیلات القاعده در عراق که اعلام شد در حمله هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ کشته شده و نیز ایاد الطوباسی (ابو جلیبیب الاردنی)، مسؤول مسایل شرعی القاعده و فرمانده سابق النصره در جنوب سوریه پیش از انتقال به ادلب و سامی العریدی، نماینده تشکیلات القاعده در سوریه از جمله بازداشتی‌ها بودند.

طبق اظهارات این فعالان، بازداشت‌ها با دستور ابو محمد الجولانی، رهبر جبهه النصره انجام شده و همانند بازداشت‌هایی بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان علیه شاهزادگان و وزرای برجسته این کشور آغاز کرد.

یک منبع از ساکنان شهر ادلب گفت: بازداشت‌ها به شکلی ناگهانی آغاز شد، خودروهای مسلح اطراف پایگاه‌ها و منازل رهبران عرب و غیرعرب النصره جمع شده و آنها را به مکان‌های نامعلومی در خارج از شهر بردند.

به گفته منبع مذکور، شهر ادلب شاهد درگیری‌های پراکنده میان خودروهای جبهه النصره و گارد حراستی ابوالقسام الاردنی و سامی العریدی دو تن از رهبران القاعده و محاصره منزل ابو مصعب اللیبی در محله القصور و بازداشت آنها پس از کشته شدن تعدادی از نیروهای گارد حراستی بود.

به گفته فعالان محلی در ادلب، الجولانی این بازداشت‌ها را در پی اختلافاتی با رهبران وابسته به القاعده که همکاری با ارتش ترکیه برای ورود به ادلب را نپذیرفته بودند، آغاز کرد.

منابع مذکور افزودند، اگر دستورات ترکیه برای سرکوب سرکشی‌ها در صفوف النصره نبود، این بازداشت‌ها انجام نمی‌شد و پیش از آن نیز اختلافات بالا نمی‌گرفت، رهبران مخالف الجولانی علیه او کودتا نکرده و گروهی مسلح تشکیل نمی‌دادند که جریان تحولات در استان را به نحوی تغییر دهد که ترکیه بتواند از آنها در راستای مقابله با کردها در حومه حلب استفاده کند.

شبکه خبری المیادین به نقل از منابعی در حومه ادلب اعلام کرد که دستگاه اطلاعات ترکیه ناظر بر بازداشت‌ها بود و یک خودروی گشتی ارتش این کشور در میان کاروان النصره متشکل از ۲۰ خودرو در یورش به محله‌های القصور، الثوره و الرنه در ادلب حضور داشت.

به گفته این منابع، ارتش ترکیه بر روند بازجویی‌ها نظارت داشته و دو گزینه پیش روی آنها گذاشته یا به تصمیمات ترکیه عمل کنند یا آنها به کشورهایشان بازگردانده می‌شوند.

همچنین حدود ۳۰ سرکرده این گروه که اکثرشان تابعیت‌های عربی دارند، تهدید کرده‌اند، در صورتیکه افراد بازداشت شده آزاد نشوند عملیات نظامی در صفوف تحریر الشام را ترک می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.