بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان عصر امروز، تهران را به مقصد وین ترک خواهد کرد. هدف وی از این سفر شرکت در صد و هفتاد و سومین نشست سران نفتی عضو اوپک است. نتیجه این نشست که تحلیل های متمایزی حول آن وجود دارد، آینده بازار نفت را مشخص می کند. اکثر سران نفتی اوپک و البته روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت غیر اوپک حامی طرح توافق تمدید عرضه نفت برای سال آینده میلادی هستند. 

به گزارش خبرنگار مهر، کمیته فنی مشترک اوپک و غیر اوپک در نشست روز دوشنبه خود در وین توصیه کرد که توافق کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید شود و در صورت نیاز در ماه ژوئن (خرداد - تیر ۱۳۹۷) مورد بازبینی قرار گیرد. حال آنکه نشست قبلی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیر اوپک (JMMC) در وین اواخر شهریور ماه بدون تصمیم یا توصیه خاصی برای تمدید توافق کاهش تولید نفت به پایان رسید هر چند وزیران تاکید کردند توافق اوپک و غیراوپک بازار نفت را بهبود داده است. کنفرانس ۱۷۳م اوپک روز پنجشنبه این هفته ۳۰ نوامبر (۹ آذر) در وین برگزار می شود و انتظار می رود نشست وزیران اوپک و غیراوپک نیز در آن زمان درخصوص توافق دو طرف در زمینه کاهش تولید نفت تصمیم بگیرند. 

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند. براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد. ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند. ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از مشکلات خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند اما پایگاه خبری «پلاتس» گزارش داده که در اجلاس این هفته ممکن است کشورهای نیجریه و لیبی با فشارهایی برای پذیرش سقف تولید رو به رو شوند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.