سیدعدنان طاهری‌‌موسوی، کارگردان مستند بلند «الشیخ ابا حاتم» که به بخش مسابقه ملی یازدهمین جشنواره سینماحقیقت راه یافته است، درباره این اثر گفت: «مستند بلند «الشیخ ابا حاتم» درباره شخصی به همین نام است که در فضای مجازی در ایران و خاورمیانه شهرت زیادی دارد به طوری که بسیاری او را می‌شناسند زیرا الشیخ ابا حاتم یک فرد شوخ است که پیام‌های تصویری زیادی از خود در فضای مجازی منتشر می‌کند و وعده‌های عجیب و غریبی به مردم می‌دهد.»

او افزود: «الشیخ ابا حاتم در وعده‌هایش بیان می‌کند که یارانه‌ها را به یک میلیون تومان افزایش می‌دهد، با چند رییس‌جمهور دیدار و ارتش زیادی دارد و ... و به همین ترتیب در قالب این وعده‌ها بیشتر از درد مردم سخن می‌گوید. برای مثال چندی پیش کلیپی منتشر کرده و گفته بود که با داعش جنگیده و آن را شکست داده، همه این موارد در حالی است که شیخ ابا حاتم یک شخص بسیار فقیر است ولی چون از درد و نیازهای مردم صحبت می‌کند، مردم از حضور او خوشحال هستند و او را قبول دارند.»

طاهری‌‌موسوی اظهار کرد: «الشیخ ابا حاتم همیشه از نیازها و وضعیت مردم صحبت می‌کند و همواره این وعده‌ها را می‌دهد که دست فقرا را می‌گیرد، با راه‌اندازی چند شرکت جوانان بیکار را به کار می‌گیرد و بستر ازدواج آن‌ها را فراهم می‌کند، رودخانه جراحی را که این سال‌ها از بی‌آبی رنج می‌برد، پرآب می‌کند و ... مردم هم با وجود این که می‌دانند وعده‌های او حقیقت ندارد ولی باز این شخصیت را قبول دارند چون مسایلی که الشیخ ابا حاتم درباره آن‌ها حرف می‌زند، نشات گرفته از مشکل همه مردم است.»

این کارگردان با اشاره به چگونگی دست‌یابی به الشیخ ابا حاتم بیان کرد: «او همشهری من است و در یکی از روستاهای شادگان واقع در خوزستان زندگی می‌‌کند به همین ترتیب من او را پیدا و با او مصاحبه کردم.»

او ادامه داد: «ساخت یک اثر مستند به گونه‌ای است که باید موضوع آن از بطن اجتماع نشات گرفته و بکر باشد بر همین اساس نکته جالبی که درباره این شخصیت وجود داشت این بود که همه او را قبول داشتند با این که می‌دانستند از دست او کاری برنمی‌آید. به همین دلیل جای سوال است که چرا همه او را قبول دارند و برای مثال چرا نماینده استان اهواز برای سخنرانی در ستادش از او دعوت کرد. این مسایل نشان می‌دهند که این فرد در نزد مردم محبوبیت و مقبولیت دارد. البته من هم به دنبال این بودم که موضوعاتی چون خشکسالی، بیکاری و ... را از طریق الشیخ ابا حاتم در فیلم بیان کنم.»

طاهری‌ موسوی با بیان این که ساخت این مستند سه سال طول کشید، توضیح داد: «ما از آبان سال ۹۴ مشغول ساخت این فیلم بودیم، این را هم باید عنوان کنم که به طور کلی ساخت یک مستند کار سختی است، به ویژه مستندی که مصاحبه‌محور باشد زیرا باید با سوژه به گونه‌ای رفتار شود که به کارگردان اعتماد کند و اجازه بدهد بخشی از زندگی شخصی او روایت شود.»

او اظهار کرد: «در زمان تحقیق و پژوهش متوجه شدم که دوربین برای الشیخ ابا حاتم چیز غریبه‌ای نیست چون تاکنون افراد زیادی برای عکس و فیلم گرفتن از او نزد این شخص آمده‌اند. با این وجود ساخت این مستند کار سختی بود زیرا باید با او زندگی می‌کردیم این در حالی است که این فرد گاهی اوقات به دلیل مشکلات مالی و روحی حاضر به مصاحبه نمی‌شد.»

این کارگردان بیان کرد: «الشیخ ابا حاتم در اصل یک فرد دو شخصیتی است؛ یکی شخصیتی که از خود در رویاهایش ساخته و فکر می‌کند فرد قدرتمندی است و دیگری شخصیت واقعی او که یک فرد معمولی است به همین منظور ما حتی با چند روانپزشک درباره چنین افرادی صحبت کردیم اما دیدیم بعضی از موضوعاتی که ما در کتاب‌ها می‌خوانیم با واقعیت فرق می‌کند. به همین دلیل فکر می‌کنم او فردی مانند بهلول است؛ یعنی کسی که خود را دیوانه نشان می‌دهد اما حرف‌هایش حقیقت دارد.»

او در پایان با اشاره به این موضوع که جشنواره سینماحقیقت به شهرستانی‌ها توجه کرده است، بیان کرد: «برخلاف سایر جشنواره‌ها که به اسم کارگردانان نگاه می‌کنند اما این موضوع در این دوره از جشنواره وجود نداشت. در واقع هیئت‌انتخاب این جشنواره بیشتر از نام کارگردانان به آثار توجه کرده بودند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.