دکتر محمدهادی ایازی در حاشیه سومین سمپوزیوم پیشگیری از سرطان نسترن که در تالار سپید مشهد درحال برگزاری است، تاکید کرد: سند ملی سلامت اجتماعی مجموعه‌ای از اقدامات ایجابی است که باید در این حوزه برای ایجاد امید، نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در تمام حوزه ها در سطح کشور به منظور ارتقاء وضعیت فعلی انجام شود. 

 

وی با اعلام اینکه ۴/۲۳ درصد مردم ایران دچار علائم اختلالات روانی هستند، گفت: ۱۲ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان ایرانی افسرده هستند. 

 

معاون اجتماعی وزارت بهداشت اضافه کرد: رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری که بخش عمده ای از دغدغه های مردم را تشکیل می دهد، پخش برنامه های نشاط آور نظیر خندوانه و دورهمی در رسانه ملی و ایجاد فضاهای سرگرم کننده برای مردم و افزایش مشارکت اجتماعی می تواند در کاهش میزان افسردگی در کشور موثر باشد تا نشاط اجتماعی در جامعه ایجاد گردد. 

 

ایازی ادامه داد: سلامت معنوی در تقویت سلامت روانی مردم بسیار تاثیرگذار است؛ اغلب افراد معنوی، از سلامت روان بیشتری برخوردارند، بنابراین علمای دینی نیز می توانند در سلامت روانی جامعه نقش ایفا کنند.

 

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد مرگ و میر به علت بیماری‌های غیر واگیر است، اظهار کرد: قریب به ۳۵۰ مبتلا به سرطان در کشور وجود دارد و سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر ابتلا جدید به سرطان افزوده می شود.در برخی از استان‌ها عامل دوم و یا عامل سوم مرگ و میر سرطان است.

 

معاون اجتماعی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید برای پیشگیری از سرطان مشارکت آحاد مردم را در حوزه سلامت داشته باشیم، تصریح کرد: اگر هر کسی به فکر سلامت خود، اعضای خانواده و جامعه خود باشد، شاهد بیماری‌های غیرواگیر نظیر سرطان نخواهیم بود. 

 

وی با تاکید بر بر فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در حوزه سلامت، عنوان کرد: افزایش سلامت مردم و انتخاب زندگی سالم و یا اصلاح سبک تغذیه در این خصوص موثر است. 

 

به گفته ایازی، بخش عمده ای از هزینه های مدیریت سلامت به حوزه درمان اختصاص می یابد و بخش عمده‌ای از این هزینه ها به بیماری های غیرواگیر و همچنین ۲۰ درصد از این هزینه ها به درمان و پیشگیری از سرطان اختصاص دارد. 

 

وی از وجود ۳۴۰۰ کودک سرطانی در کشور خبر داد و افزود: عمده سرطان‌ها تا ۷۰ درصد قابل درمان هستند. شیوع سرطان در استان‌های کشور متغیر است، اما در استان‌های شمالی بیشترین آمار را دارد؛ در مجموع میزان ابتلا و مرگ و میر سرطان در کشورهای توسعه یافته بیشتر است.

 

معاون اجتماعی وزارت بهداشت از ایجاد کانون های سلامت در محلات کشور خبر داد و عنوان کرد: این کانون‌ها در مدیریت سلامت جامعه تاثیر گذار است و به صورت پایلوت در سه استان کشور این اقدام را آغاز نمودیم. 

 

ایازی از توسعه سازمان‌های مردم نهاد سلامت خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۶۲۰ سازمان مردم نهاد سلامت در کشور وجود دارد که حدود ۷۰ سازمان آن در حوزه سرطان فعالیت دارند .

 

وی به تشکیل شبکه خیریه سلامت در کشور اشاره و تصریح کرد: گام دیگر مشارکت مردم در توسعه سلامت و مشارکت آنان در توسعه زیرساخت های سلامت است.

 

معاون اجتماعی وزارت بهداشت بر مساله مشارکت بین بخشی برای سلامت جامعه تاکید کرد و افزود: باید دستگاه های اجرایی نظیر شهرداری ها و وزارت نفت ... خودشان را مسئول سلامت مردم بدانند. 

 

ایازی خاطرنشان کرد: هر چه در زمینه آموزش بهداشت سرمایه گذاری کنیم عملا هزینه‌های ما در حوزه درمان کاهش پیدا خواهد کرد. 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص محصولات ورود محصولات تراریخته به کشور، عنوان کرد: بر اساس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم توسعه، استفاده از محصولات تراریخته به صورت قانونمند درآمده و هماهنگی لازم بین وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و بهداشت صورت گرفته و نظارت کاملی بر ورود تمام محصولات تراریخته به کشور صورت می‌گیرد.  

 

 

معاون اجتماعی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت جهادکشاورزی تولید محصولات ارگانیک تولید در ۱۳ قلم میوه هایی که تولید می کنند را افزایش دادند و از سموم و کودهایی کمتری استفاده کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.