سید هاشم بطحائی گلپایگانی در خبرآنلاین نوشت: در این دیدار آیت الله دکتر بطحائی به بیان مقام و منزلت زن از نظر وجودی و از نظر اجتماعی با توجه به نقشه ی راه و سند زندگی (دستورات اسلام و قران) پرداخت.

مساله ی دو جنس متقابل زن و مرد و دو مخلوق لازم و ملزوم یکدیگرند و جنسیت یکی بدون دیگری ناقص است. بطوریکه از نظر درجات و مراتب هر دو مورد خطاب قران هستند؛ للرجال نصیب مما اکتسبوا وللنساء نصیب مما اکتسبن. از نظر نسخه آسمانی و نظم آفرینش عدم تبعیض بین جنس زن و مرد وجود دارد بطوریکه زن و مرد در یک عرض هستند و از نظر وجودی و از نظر اجتماعی نیز در عرض یکدیگرند.

در زندگی همزیستی؛ الرجال قوامون علی النساء. قوامون؛ به معنای حاکمیت و سلطه گری نیست که زن بٓرده باشد بلکه مسئولیت این خانه اعم از مسکن، نفقه، خوراک و پوشاک، حق رضاع و حق حضانه با مرد است.

از نظر فعالیت نیز؛ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه؛ فعالیت برای زنان و مردان مشخص شده است و درآمد هر یک از زن و مرد نیز برای خود آنها است.

اگر قرار بود ویژگی های هر یک مساوی باشد زوجیت حاصل نمی شد چراکه توافق و شکل گیری زندگی، حاصل زوجیت است و این در سایه ویژگی هایی است که هریک از دوجنس مربوط به خود دارد. درپایان این جلسه یک جلد کتاب با عنوان «فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل» نوشته آیت الله دکتر سیدهاشم بطحائی گلپایگانی به حاضران اهدا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.