وبسایت اینترنتی روزنامه استار نوشت، اسماعیل تورک فعال مطبوعاتی در روزنامه های ینی گاج و روتاخبر چندی پیش در پی صدور قرار بازداشت او از سوی دادستان کل آنکارا، متواری و مخفی شد اما روز گذشته در فرودگاه اسن بوغای آنکارا به اتهام عضویت در گروه گولن و تبلیغ این سازمان دستگیر شد.

به نوشته این رسانه، اسماعیل تورک به مانند بسیاری از عوامل گولن در حزب حرکت ملی و بعدها در حزب نیک به رهبری مرال آکشنر نفوذ کرده و در رسانه های اجتماعی با نوشتن مطالبی جذاب به تبلیغ این حزب مشغول بود.

استار تاکید کرد که اسماعیل تورک به طور معمول میهمان ویژه گفت و گوهای خبری شبکه تلویزیونی مورد حمایت گولن موسوم به &#۳۹;سامان یولی تی.وی&#۳۹; بود و در جریان کودتای اقتصادی ۱۷ ـ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳ نیز به عنوان یکی از مفسران برجسته برنامه های خبری ـ تحلیلی این رسانه فعالیت کرده است.

به گزارش ایرنا، زندانی شدن بیش از ۱۵۰ خبرنگار در ترکیه در ایام بعد از کودتای ۲۵ تیرماه سال گذشته موجب واکنش ها و انتقادات وسیع در سطح جهان شده و بنا به اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ترکیه با از دست دادن چهار رتبه، نسبت به سال پیش در رده ۱۵۵ جهانی آزادی رسانه قرار گرفته و نسبت به ۱۲ سال پیش، ۵۶ رتبه افت داشته است.

کودتای نافرجام ۱۵ جولای سال ۲۰۱۶، این بهانه را به حکومت داده که بدون مانع، به محدود سازی رسانه های منتقد ادامه دهد و با برقراری وضعیت فوق العاده پس از کودتا که برای ششمین بار تمدید شده، دهها رسانه را تعطیل و دهها خبرنگار و روزنامه نگار را زندانی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.