&#۳۹;مدودیف&#۳۹; عصر پنجشنبه در دیدار با جهانگیری که برای شرکت در اجلاس معاونین اول روسای جمهوری و نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در شهر بندری سوچی در ساحل دریای سیاه بسر می برد، با خوشامدگویی به وی گفت: شما برای نخستین بار در این مقام میهمان ما هستید، برایتان آرزوی موفقیت می کنم. 

نخست وزیر روسیه خطاب به معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه با شرکای من روابط خوبی برقرار کرده اید، اظهار کرد: بین ایران و روسیه در عرصه های مختلف روابط خوب برقرار شده و یک هفته پیش در سوچی نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برقرار و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در آن شرکت کرد. 

وی ادامه داد: با شما در نشست های بین المللی ازجمله اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای شرکت کرده و دیدار داشتیم. 

سایت دولت روسیه به نقل از سخنان مدودیف در دیدار با جهانگیری نوشت: دیدار امروز فرصت مناسبی برای تبادل نظر درباره روند توسعه و گسترش همکاری های ایران و روسیه در عرصه های مختلف ازجمله در مسائل اقتصادی است. 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم پس از تشکر از دولت روسیه برای این دعوت و سفر به سوچی گفت: بویژه علاقه مند به دیدار با شما بودم زیرا می دانم که شما شخصیت بسیار مهم و بانفوذ در روسیه و در مقام نخست وزیر و نیز رئیس جمهوری سیاستمدار باتجربه ای هستید. 

جهانگیری گفت: روابط دو کشور همانطور که اشاره کردید در عرصه هایی همچون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در مسائل منطقه ای و بین المللی همکاری ها بین دو کشور برقرار شده است.

وی افزود: همکاری ایران با روسیه در عرصه مبارزه با تروریسم به ویژه در سوریه الگویی برای مبارزه با تروریسم در سطح جهانی است. امیدوارم نشست سران سه کشور (ایران، روسیه و ترکیه) در سوچی برای مردم سوریه و کل منطقه نتایج خوب به همراه داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: آنچه که به دستور کار روابط دو کشور مربوط می شود، مناسبات در سطح عالی قرار دارد و در چهار سال اخیر سران دو کشور 12 بار با یکدیگر دیدار کردند.

وی افزود: دیدار رئیس جمهوری روسیه به تهران در ماه گذشته بسیار سودمند بود و امیدواریم برای دو کشور پرثمر باشد. در مورد همکاری های بازرگانی ایران و روسیه، در سال 2016 و نیمه نخست سال 2017 شاهد رشد مبادلات بازرگانی میان دو کشور بودیم.

اسحاق جهانگیری ظهر امروز در راس هیاتی به منظور شرکت در اجلاس معاونین اول روسای جمهوری و نخست وزیران کشورهای سازمان همکاری شانگهای وارد سوچی روسیه شد.

معاون اول رییس جمهوری ایران در بدو ورود به فرودگاه سوچی از سوی «الکسی شوتس» معاون استاندار استان کراسنادار روسیه و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه مورد استقبال قرار گرفت. 

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: معاون اول رییس جمهوری، به منظور شرکت در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، به روسیه آمده است. 

اسحاق جهانگیری در این اجلاس در خصوص استفاده بهینه از ظرفیت های حوزه شانگهای برای توسعه همکاری های منطقه ای سخنرانی خواهد کرد و به تبیین ظرفیت های کشورمان در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، فنی بویژه در دوران پسابرجام خواهد پرداخت. 

سازمان همکاری شانگهای، سازمانی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی، در سال 2001 از سوی چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد و در سالهای بعد، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند. 

در زمان حاضر روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان و هند اعضای سازمان همکاری شانگهای را تشکیل می دهند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.