صادق زیباکلام در مراسم افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران درباره جایگاه حزب در کشور گفت: با توجه به تاکیداتی که نسبت به فعالیت حزبی می‌شود در ایران حدود ۱۰ درصد فعالیت حزبی داریم. در هر کشوری که توسعه سیاسی در آن شکل نگرفته باشد ، فعالیت حزبی هم در آن وجود ندارد.

اهم صحبت های او  از این قرار است:

* در ترکیه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزایی دارند و ما از این کشورها عقب‌مانده‌تر هستیم و میزان نقش احزاب در فرآیند مدیریت کشور حدود ۵ درصد است.

* در ایران پاسخگویی وجود ندارد و یا آن‌قدر کمرنگ است که می‌توان از آن صرف‌نظر کرد و اساس و بنیان دموکراسی به عزل و نصب حکومت، رای مستقیم مردم، محدودیت قدرت حکومت به قانون وابسته است.

* برای به دست آوردن رای مستقیم مردم به صورت با واسطه از طریق شورای نگهبان می‌توان دست یافت اما پاسخگو بودن به نمایندگان و قانون در قبال سیاست‌ها را نمی‌توان استخراج کرد.

* بسیاری از سیاست‌های کلان که در کشور بعد از انقلاب اتفاق افتاده است، هیچ‌گاه مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است و فرض بر درست بودن اتفاقاتی نظیر اشغال سفارت آمریکا و جنگ تحمیلی است؛ حال آن‌که این موارد نیز باید نقد و بررسی انجام شود و در دیگر سیاست‌ها هم همین‌گونه است.

* اگر احزاب و پارلمان نیرومند نباشد، پاسخگویی به وجود نمی‌آید و درباره این‌که چرا پاسخگویی وجود ندارد، باید بگوییم که علت این است که دغدغه نمایندگان مجلس در طول نمایندگی، این است که احیاناً ردصلاحیت نشوند.

دلیل کواکبیان برای انتقاد به شورای سیاست گذاری: شورا ریاست دائمی دارد نه دوره ای

مصطفی کواکبیان نیز از دیگر سخنرانان مراسم  افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران بود. او گفت: گرامی می‌داریم یاد آیت‌الله منتظری را که پیشنهاددهنده هفته وحدت بودند و همچنین روز مجلس را گرامی می‌داریم و امیدواریم مردمی‌وار حرکت کنیم. البته وی در ادامه با اشاره به صف نماز گفت: ‌در وقت نماز صحبت نمی‌کنم چون همیشه التزام عملی ما زیر سوال است.

اهم صحبت های نماینده تهران از این قرار است:

* دنیا به این نتیجه رسیده است که بهترین راه توسعه، توسعه متوازن است یعنی پایه‌های توسعه فرهنگی - اقتصادی باید همراه با توسعه سیاسی هم باشد.

* مشارکت مردم، شایسته‌سالاری، پاسخگو کردن حکومت، نظارت بر عملکردها و نقد و بررسی، امکان عزل دست‌اندرکاران از مباحث توسعه سیاسی مبانی توسعه سیاسی هستند.

*احزاب باید بتوانند رسانه قوی داشته باشند که مسئولان و دست‌اندرکاران را به نقد بکشند و اگر توسعه سیاسی بخواهد محقق شود احزاب تنها ابزار آن است.

* اگر احزاب را جدی نگیریم، توسعه سیاسی یک شوخی است و بالطبع توسعه کشور با مشکل مواجه می‌شود.

*در تلاشیم که اصلاحیه  قانون احزاب را داشته باشیم و یکی از مشکلات این است که نمایندگان منتخب احزاب در کمیسیون ماده ۱۰ حق رای ندارند.

* صحبتی که در مورد رئیس دولت نهم و دهم کردم عده‌ای گفتند که قصد دارم که تملق خانواده لاریجانی را بکنم اما من از حیثیت مجلس دفاع کردم لذا آقایی که نظرکرده امام زمان(عج) بود اگر به صحبت‌های او مراجعه شود، می‌گفت احزاب سم مهلک برای کشور هستند و به صورت زیرزمینی افرادی را آورد که هیچ‌جا هم پاسخگو نباشند.

* مشکل ما در کشور این است که مجلس، شورای شهر و مجمع تشخیص مصلحت حزبی شکل نگرفتند و به جایی هم پاسخگو نیستند و تا وقتی که حزبی عمل نکنیم راهی برای پیشرفت نداریم و باید حزب در کشور راه بیفتد.

*{ درخصوص اینکه چرا شورای عالی سیاست‌گذاری را قبول نداریم،} در این شورا افراد جمع شدند و تصمیم می‌گیرند و رئیس دائمی دارند و حتی به صورت دوره‌ای هم نیست و پیشنهادی هم برای این مساله داریم که به عنوان طرح پارسا در کنگره حزب مردمسالاری آن را مطرح می‌کنیم و در آنجا خواهیم گفت که باید چهار هزار اصلاح‌طلب جمع کنیم و همه مشارکت داشته باشند.

* مدافع حق تشکل‌ها و احزاب در مجلس خواهیم بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.