وزیر خارجه روسیه در کنفرانس «گفتگوهای مدیترانه» سخنرانی کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در این نشست از مواضع این کشور در حمایت از دولت و ارتش سوریه برای مقابله با تروریست‌ها و همچنین همکاری‌ها با ایران و ترکیه برای پیش بردن فرایند سیاسی مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه سخن گفت.

وی در بخشی از سخنانش تاکید کرد که فرایند نابودی تروریست‌ها در سوریه، رو به اتمام است.

او گفت که ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه، نباید به گامی برای تقسیم این کشور تبدیل شود.

لاوروف همچنین تاکید کرد که همه «نظامیان خارجی» که بدون  تایید دولت سوریه و سازمان ملل در سوریه حضور دارند باید بعد از شکست داعش کشور را ترک کنند.

او در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کنونی منطقه، ضمن ابراز تاسف درباره تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی اینطور گفت که «ما در حال مطرح کردن این موضوع بوده‌ایم که این دو کشور باید با هم مذاکره کنند».

لاوروف تاکید کرد که ایران و عربستان سعودی باید مذاکره برای حل تنش‌ها و اختلافات را شروع کنند و مسکو برای تسهیل این روند، آمادگی دارد.

دیپلمات ارشد روس در همین بخش از اظهاراتش تاکید کرده که انزوای ایران، غیرممکن است.

از وزیر خارجه روسیه درباره برجام و مواضع آمریکا درباره آن هم سوال شد.

وی تاکید کرد که «توافق موجود است و چند روز قبل مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک بار دیگر  اجرای تعهدات برجامی ایران را تایید کرد. توافق مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد  و بخشی از قوانین بین‌المللی است. موضوع تمام شد».

لاوروف ادامه داد: «اگر آمریکا تصمیم به خروج و کنار زدن توافق بگیرد، ما نمی‌توانیم کاری بکنیم اما چنین اقدامی نقض تعهدات آمریکا خواهد بود و همچنین نقض تعهداتی خواهد بود که دولت قبلی آمریکا به آن متعهد شد. اگر آمریکا اکنون تصمیم به خروج از توافق بگیرد، در منظر آنهایی که خواهان کنار گذاشتن برنامه‌هایی هسته‌ای دیگر کشورها از قبیل کره شمالی هستند، اقدامی نامعتبر انجام خواهد داد. همه ما از قبیل آمریکا خواهان آغاز مذاکرات درباره نگرانی‌های امنیتی و خلح سلاح اتمی شبه جزیره کره هستیم. خوب رهبر کره شمالی چه نوع برداشتی از رهبری آمریکا برداشت خواهد کرد اگر آمریکا از توافق (هسته‌ای ایران) خارج شود او به خودش خواهد گفت به چه دلیل من باید از برنامه هسته‌ای خود صرفنظر کنم چرا که چه کسی می‌داند با آمدن فرد دیگری در کاخ سفید چه خواهد شد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.