لاوروف امروز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی اس.تی.وی بلاروس گفت: با محکوم کردن ماجراجویی های موشکی و هسته ای کره شمالی نمی توانیم رفتار تحریک آمیز شرکای آمریکایی را محکوم نکنیم.

وی افزود: چنین به نظر می رسد که آنها (طرف آمریکایی) آگاهانه کیم جونگ این رهبر کره شمالی را تحریک کردند تا او به وقفه و سکوتی که بوجود آمده بود پایان داده و به اقدامات تحریک آمیز آنها پاسخ دهد. 

کره شمالی بامداد چهارشنبه گذشته یک فروند موشک بالستیک شلیک کرد. این موشک از استان «پیونگان جنوبی» به سمت شرق شلیک شد.

لاوروف امروز همچنین در گفت وگوی تلویزیونی دیگری به آمریکا هشدار داد که در تلاش برای حل مساله کره شمالی با تهدید به استفاده از زور با آتش بازی می کند.

وی این سحنان را در پاسخ به اظهارات روز گذشته نیکی هیلی نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل بیان کرد که کره شمالی را تهدید به نابودی کرده بود.

لاوروف سخنان هیلی راپدیده وحشتناک خواند و گفت که روسیه تمام تلاش های ممکن را بکار می گیرد، تا این امر (جنگ بین کره شمالی و آمریکا) به وقوع نپیوندد.

وزیر خارجه روسیه گفت: مساله شبه جزیره کره باید صرفا از راههای سیاسی -دیپلماتیک حل و فصل شود. 

لاوروف یادآورشد : طرف روسی در ارتباط نزدیک با مقامهای آمریکایی برای مذاکره در باره مساله کره شمالی است. روسیه در مساله کره شمالی هدف اصلی خود را جلوگیری از وقوع مناقشه مسلحانه در شبه جزیره کره می داند که پیامدهای فاجعه بار می تواند به همراه داشته باشد.

مقام های روس برای حل و فصل سیاسی مساله شبه جزیره کره تلاش می کنند. 

معاون کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه که به تازگی در قالب هیات پارلمانی این کشور از پیونگ یانگ دیدار داشته، گفت که کره شمالی برای آغاز مذاکرات با آمریکا شرط تعیین کرده است.

به گزارش ایرنا، آلکسی چپا گفت: کره شمالی پس از پرتاب موشک قاره پیمای جدید خود آماده است تا با شرایط جدید با آمریکا گفت وگو کند. 

معاون کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه روز جمعه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پیونگ یانگ از واشنگتن انتظار دارد که این کشور را به عنوان قدرت هسته ای به رسمیت بشناسد.

آلکسی چپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در بحران کنونی شبه جزیره کره اظهار کرد: آمریکا هیچ گامی برای اینکه آمادگی برای مذاکرات را به کره شمالی نشان دهد برنداشته است. 

وی افزود: واشنگتن فقط پیونگ یانگ را تهدید و تحریم های جدید در مورد آن وضع می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.