بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

 

دلیل سکوت جریان اصولگرایی در برابر اقدامات اخیر احمدی‌نژاد چیست؟

احمدی‌نژاد از ابتدا اصولگرا نبود. اغلب کسانی که با احمدی‌نژاد همراه شدند نوعا در پیروزی ایشان در انتخابات سال ۱۳۸۴ نقشی نداشتند و بعضا در ستاد دیگران مشغول فعالیت بودند و پس از پیروزی به ایشان پیوستند. به نوعی مگسان دور شیرینی بودند. یعنی از ابتدا با احمدی‌نژاد موافق نبودند اما در زمان تقسیم پست‌های مدیریتی مزورانه گوی سبقت را از بقیه ربودند. یکی از دلایل جدایی بنده و بعضی از دوستان نزدیک به ایشان مانند دکتر نادرشریعتمداری همین دوگانگی این افراد به تعبیری نفوذی باندهای متصل به قدرت و ثروت بود. حالا هم همین افراد «همیشه دوگانه» با تبری جستن موذیانه قصد دارند آن دوران نامربوط و کارکرد ضعیف زمان مسوولیت خود را پاک کنند.

یعنی شما معتقد هستید احمدی‌نژاد اصولگرا نبود؟

خیر؛ ایشان از باند موصوف به اصولگرا نبود و پیروزی ایشان با همکاری قاطبه مردم و با گرایش اصولگرایی صورت پذیرفت.

چرا جریان اصولگرایی ٨ سال از ایشان حمایت کرد؟

به نظر من سیستم سیاسی ایران از لحاظ ساختاری مشکل دارد که منجر به بروز این اتفاقات و جریانات می‌شود. سپهر سیاسی ایران احزاب فراگیر و موثر ندارد. نبود احزاب فراگیر سبب شکل‌گیری باند‌های متصل به قدرت می‌شود و این اتفاق نامیمون محدود به اصولگرایی نیست بلکه در جبهه‌های دیگر از جمله اصلاحات هم رخ می‌دهد. اگر نگاهی تاریخی داشته باشیم متوجه می‌شویم که پس از پایان دوران آقای خاتمی نیز بسیاری از افرادی که خود را اصلاح‌طلب می‌خواندند دست از حمایت از آقای خاتمی کشیدند. این نشان می‌دهد باندهای متصل به قدرت و ثروت هستند که منجر به ظهور این جریانات می‌شوند.

نظر شما درباره اقدامات اخیر رییس دولت‌های نهم و دهم چیست؟

اتفاقاتی که اخیرا از سوی احمدی‌نژاد و بعضی از مسوولان قوه قضاییه افتاده است بیشتر جنبه تسویه حساب شخصی دارد. احمدی‌نژاد قصد دارد با مطرح کردن موضوعاتی که در جریان آن هستیم حساب خود با قوه قضاییه را تسویه و برای مردم و دیگرجریانات سیاسی روشنگری داشته باشد و هدف دیگری ندارد اگرچه ضرر اصلی این اتفاقات تاکنون فقط متوجه مردم بوده است.

آیا جریان اصولگرایی از احمدی‌نژاد عبور کرده است؟

همانطور که گفتم ایشان از اول با این باند اصولگرا نبود. احمدی‌نژاد قصد دارد خود تبدیل به یک جریان سیاسی در کشور شود. اگر به ١٤ سال گذشته باز گردیم او امروز مسائلی را مطرح می‌کند که روزی اصلاح‌طلبان این حرف‌ها را می‌زدند اگرچه در آن‌زمان با آنان برخورد جدی و بعضا رفتار غیرمنطقی صورت پذیرفت. حال بار دیگر تاریخ تکرار شده است و دولتی که مدت خدمت آن به پایان رسیده، موضوعاتی علیه دو قوه دیگر مطرح می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.