آسوشیتدپرس گزارش داد، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران در مسیر قاهره نگفت که آیا اکنون روند انتقال سلاح به این گروه‌ها متوقف شده است یا خیر.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در تماسی به رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه اطلاع داد واشنگتن حمایت نظامی به شرکای میدانی در سوریه را اصلاح می‌کند.

نیروهای مدافع خلق کرد سوریه"ی‌پ‌گ" رهبری نیروهای سوریه دموکراتیک را برعهده دارند؛ ائتلافی از نیروهای عمدتا کرد و عرب که با کمک ائتلاف تحت امر آمریکا با داعش می‌جنگند.

ریاست جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود ایالات متحده آمریکا به نیروهای کرد ی‌پ‌گ در سوریه سلاح نخواهد داد.

تاکنون پنتاگون تنها گفته است در حال بررسی "اصلاح" ارسال سلاح برای نیروهای کرد سوریه است که از نظر آنکارا تهدید به حساب می‌آیند.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: ی‌پ‌گ مسلح شده است و همزمان با اینکه این ائتلاف عملیات‌های تهاجمی را متوقف می‌کند بعد از آن شما دیگر به ان احتیاجی ندارید بلکه به امنیت، نیروهای پلیس که همان نیروهای محلی و مردمی هستند که اطمینان حاصل می‌کنند داعش دیگر باز نمی‌گردد، احتیاج دارید.

او در پاسخ به این سوال که آیا این دقیقا به این معناست که آمریکا مسلح کردن ی‌پ‌گ را متوقف می‌کند گفت: بله، ما دقیقا در مسیرهایی حرکت می‌کنیم که رئیس‌جمهور اعلام کرده است.

آنکارا از حمایت واشنگتن از نیروهای ی‌پ‌گ ناخرسند است. آنها از نظر ترکیه از شاخه‌های حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) هستند که چندین دهه است عملیات شبه‌نظامی در ترکیه دارند و ترکیه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا آنها را گروه تروریستی می‌داند.

مقام‌های آمریکایی گفتند انتظار می‌رود ایالات متحده آمریکا تسلیحات سنگین و خودروهای بزرگتر را از ی‌پ‌گ بگیرد اما بعید به نظر می رسد تسلیحات سبکتر کاملا پس گرفته شود. پیشتر ائتلاف تحت امر آمریکا اعلام کرد بیش از ۴۰۰ تفنگدار آمریکایی و واحدهای توپخانه‌ای آنها پس از آنکه به آزادسازی شهر رقه سوریه از دست داعش کمک کردند، از آن خارج می‌شوند.

ماتیس گفت این بخشی از تغییر آمریکا در نیروهایش به منظور حمایت از دیپلمات‌ها برای پایان دادن به این جنگ است.

او افزود: این نیروها در حال تغییر مواضع خود هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.