راشاتودی گزارش داد، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در مصاحبه با رادیو کاسوث بار دیگر سوروس را به تلاش برای متزلزل کردن جامعه و نهادهای مجارستانی از طریق شبکه شرکت‌های خصوصی و موضع حامی مهاجرتش متهم کرد و گفت: سرویس‌های اطلاعاتی مجارستان گزارشی را درخصوص فعالیت‌های سوروس به من ارائه داده‌اند.

وی گفت: ما خواستار یک آینده متفاوت هستیم و این وظیفه من است که از تمامی ابزارهای دولتی از جمله اطلاعات، سرویس‌های مخفی، قانون و مذاکرات عمومی کمک بگیرم. در نتیجه ما دستور دادیم تا گزارشی اطلاعاتی از اقدامات، فعالیت‌ها و نفوذ شبکه سوروس در مجارستان و اروپا تهیه شود چراکه ماهیت مجارستان در معرض خطر قرار دارد.

اوربان و سوروس مدت‌هاست که درخصوص مساله پناهجویان و آوارگانی که وارد اروپا می‌شوند با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اوربان مهاجرت گسترده به ویژه از سوی کشورهای مسلمان را تهدیدی وجودی برای اروپا می‌داند در حالی که سوروس مرتبا از پناهجویان، مهاجران و آوارگان حمایت کرده است.

اوربان با اشاره به گزارش اطلاعاتی‌اش سوروس را به استفاده از شرکت‌های خصوصی‌اش به عنوان جبهه‌ای برای حمایت از گروه‌های اپوزیسیون که از موضع دولت مجارستان درخصوص مهاجرت انتقاد می‌کنند، متهم کرده است.

اوربان که حزب حاکم جناح راستش در حال حاضر در نظرسنجی‌ها پیشتاز است در ادامه گفت: سوروس قصد دارد از شبکه‌اش برای مداخله در انتخابات پارلمانی که قرار است آوریل سال ۲۰۱۸ برگزار شود، استفاده کند.

وی افزود: آنها از نشریات حمایت کرده، تبلیغات انجام می‌دهند، گروه‌های مردمی را تقویت و به صدها هزار تن از مردم پول پرداخت می‌کنند. با نزدیک شدن زمان انتخابات آنها مراکز مردمی تاسیس خواهند کرد که همانند احزاب اپوزیسیون فعالیت خواهند کرد و این بدان معناست که شبکه سوروس در کمپین انتخابات مجارستان وارد شده است.

یکی از سخنگویان موسسه جامعه آزاد سوروس گفت: این گروه قصد دارد دو مرکز دیگر در جنوب و شرق مجارستان تاسیس کند اما این مراکز به مسائل آموزشی، بهداشتی و برنامه‌های مربوط به مبارزه با فقر خواهند پرداخت و وارد مسائلی چون مهاجرت یا سیاست نخواهند شد.

در همین حال سوروس در فیلمی ویدئویی پیش از منتشر شدن اظهارات اوربان نسبت به تمایل نخست وزیر مجارستان به سمت خودکامگی و جنگ صلیبی با گروه‌های تاسیس شده از سوی این میلیاردر آمریکایی ابراز تاسف کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.