اسوشیتدپرس گزارش داد، این مذاکرات دو روزه که نشست‌های اولیه آن روز جمعه با حضور وزرای خارجه از کشورهای آمریکای لاتین در جمهوری دومینیکن آغاز شد، نخستین مذاکرات رسمی از زمان آغاز درگیری‌های ضد دولتی در ونزوئلا در ژوئیه سال جاری میلادی به شمار می‌رود که بیش از ۱۲۰ کشته و هزاران بازداشتی در پی‌داشته است.

دانیلو مدینا، رئیس جمهوری دومینیکن که میزبان این مذاکرات است به همراه خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست وزیر سابق اسپانیا گفت که امیدوار است نتایج مثبتی از این مذاکرات به دست بیاید.

وی با اعلام اینکه این مذاکرات امروز(شنبه) پایان می‌یابد، گفت: این یک گفت‌وگو نیست بلکه یک مذاکره است و امیدواریم که بتوانیم نتیجه مهمی از آن بگیریم.

با این حال برخی کارشناسان از دستیابی به توافقی در این مذاکرات ابراز خوش‌بینی نکرده‌اند چراکه نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به دنبال جلب حمایت برای پرداخت بدهی‌های گسترده خارجی است. این مساله به اپوزیسیون فرصت داده تا برای تحقق خواسته‌هایشان پافشاری کنند.

"جئوف رمزی"، یکی از محققان امور ونزوئلا در دفتر آمریکای لاتین در واشنگتن گفت: فکر نمی‌کنم که در نخستین مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم. البته موافقت دو طرف برای مذاکره خود نشانه‌ای از پیشرفت است.

در همین حال، خولیو بورگس، رئیس مجمع ملی تحت رهبری اپوزیسیون ونزوئلا می‌گوید، مذاکرات برای نخستین بار شامل نمایندگانی از گروه‌های جامعه مدنی است و به گفته وی، این مساله به شفافیت مذاکرات غیرعلنی می افزاید.

وی گفته است که اپوزیسیون مدت‌هاست از دولت درخواست‌هایی شامل آزادی ده‌ها زندانی سیاسی، به رسمیت شناختن مجمع ملی و صدور مجوز برای دستیابی به کمک های بشردوستانه دارند. همچنین اپوزیسیون به دنبال تضمین هایی برای برگزاری آزاد و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی هستند.

بورگس به محض ورود به جمهوری دومینیکن گفت: ما امروز در این مذاکرات هستیم تا حقوق اولیه خود مثل حق رای و حق دموکراسی را به دست بیاوریم. امیدواریم که از حقوق خود که از ونزوئلایی‌ها گرفته شده، دفاع کنیم.

وزیر ارتباطات ونزوئلا نیز که ریاست هیات دولت را در مذاکرات برعهده دارد، گفت، رهبری کنونی کشور قارد است تا با وجود اتهامات از سوی منتقدان انتخاباتی عادلانه برگزار کند.

وی ادامه داد: ما اینجاییم تا صحبت‌های اپوزیسیون را بشنویم. ما باید به صورت فوری تهاجم اقتصادی علیه ونزوئلا را متوقف کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.