رویترز گزارش داد، نجیب ساویرس، تاجر و سرمایه‌دار مشهور مصری "کمپین مبارزه با فساد" عربستان را محکوم کرد و گفت که این کمپین قوانین این کشور را نقض می‌کند و مانع سرمایه‌گذاری می‌شود.

مقامات عربستانی ماه گذشته بنا به درخواست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در چارچوب کمپین " مبارزه با فساد" ده‌ها تن از سرمایه‌گذاران و شخصیت‌های سیاسی از جمله شاهزادگان خانواده حاکم را بازداشت کردند.

ساویرس در کنفرانسی در رم خاطرنشان کرد: ما باید به ولیعهد عربستان "نه" بگوییم، چیزی به اسم قانون و نظام وجود دارد، ولیعهد عربستان باید یک پروسه شفاف داشته باشد و بداند که دادگاه کجاست؟ شواهد و ادله چیست؟ قاضی چه کسی است؟

ولیعهد عربستان گفته است، کشورش نیازمند مدرنیزه سازی است.

وی هشدار داد، اجرایی نکردن اصلاحات، اقتصاد را تبدیل به یک بحران می‌کند و احتمالا تنش به وجود می‌آورد.

منتقدین می‌گویند که کمپین پاکسازی به رهبری ولیعهد عربستان با هدف تقویت جایگاهش برای نفوذ و قدرت صورت می‌گیرد این در حالی است که عربستان آن را رد می‌کند.

این سرمایه‌دار مصری تاکید کرد که هر انسان باوجدانی باید با جرات حرف بزند اما بسیاری می‌ترسند حرف بزنند، بسیاری می‌ترسند چون منافع‌شان نظیر نفت و پول‌شان به خطر می‌افتد. اما انسان باید وجدان داشته باشد. زمانی که این سخنان را می‌گویم می‌دانم که در عربستان منافعم از بین رفته و از این پس من در این کشور  نمی‌توانم فعالیتی انجام دهم.

وی گفت: معتقدم پس از حوادثی که در عربستان رخ داد دیگر هیچ‌کس در این کشور سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

ساویرس در پاسخ به سوالی مصر، مراکش، تونس، اردن و سودان را امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری در جهان عرب معرفی کرد.

وی گفت: مشکل سرمایه‌گذاری در لبنان این است که همگی آن‌ها  مانند نهنگ هستند و چیزی برای کسی باقی نمی‌گذارند و تنها شخص دیوانه در لبنان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.