تنها چند ساعت پس از اینکه جنبش انصارالله و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن از توقف درگیری‌ها و تنش‌ها خبر داده بودند، منابع باز مدعی شدند، مجددا درگیری‌های شدیدی میان دو طرف در محله السیاسی در جنوب شهر صنعاء رخ داده است.

همچنین منابع نظامی و محلی امروز (شنبه) اعلام کردند، نیروهای مسلح وابسته به انصارالله از اکثر مناطق صنعاء عقب‌نشینی کردند در حالی که نیروهای وابسته به عبدالله صالح در اکثر مناطق صنعا مستقر شده‌اند. اسکای نیوز گزارش داد، نیروهای صالح بر کاخ ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع و سازمان امنیت ملی در محله قدیمی صنعا تسلط یافتند.

در این راستا عبدالملک حوثی رهبر انصارالله اظهار داشت، مسجد صالح و نیز مقرهای حزب کنگره مردمی سراسری تحت کنترل نیروهای امنیتی یا انصارالله نیست.

وی در عین حال خاطرنشان کرد، کل مقرهای حزب کنگره و منازل رهبران در صنعا امن هستند.

حوثی در سخنرانی خود تاکید کرد،  از مردم می‌خواهم ثبات کشور را مورد توجه قرار دهند و از عاقلان می‌خواهم مسؤولانه برخورد کرده و با سازمان‌های دولتی برای حفظ امنیت پایتخت همکاری کرده و از آشوب اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد، هر اختلافی از طریق مذاکره و تفاهم حل می‌شود و قبایل باید بدون رفتن به سمت فتنه مداخله کنند. همه باید با دولت همکاری کرده و اجازه تخریب را ندهند و با شبه‌نظامیان فتنه مقابله کنند. ما در لحظه‌ای هستیم که باید همه مسؤولانه رفتار کنند.

درگیری‌ها میان نیروهای وابسته به جنبش انصارالله و نیروهای هم‌پیمان با صالح در اطراف منزل طارق صالح (برادرزاده صالح)، فرمانده نیروهای وابسته به عمویش، علی عبد الله صالح و محله‌های مجاور آن و دو خیابان الجزایر و بغداد شکل گرفت و در پی آتش توپخانه‌ای متقابل، صدای انفجارهایی در محله‌های مسکونی شنیده شد.

برخی منابع یمنی نیز از وقوع چندین انفجار در محله السیاسی در صنعاء خبر دادند.

به گفته این منابع، سه خمپاره به سمت منزل طارق صالح شلیک شد.

یکی از ساکنان این محله که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، گفت: درگیری‌ها به شکل بی‌هدف آغاز شد و ده‌ها خودروی زرهی و نیروهای دو طرف در محله مستقر شدند.

برخی دیگر از ساکنان مناطق مرکزی صنعاء اظهار داشتند: صدای انفجارها مکررا از محله‌های جنوبی شهر شنیده می‌شد.

این درگیری‌ها تنها چند ساعت پس از آن شکل گرفت که وزارت دفاع دولت یمن از توقف درگیری‌ها و تنش‌ها میان دو طرف خبر داده بود.

صنعاء از روز چهارشنبه شاهد درگیری‌های مسلحانه میان دو هم‌پیمان بوده است که تعدادی از هر دو طرف کشته و زخمی شدند. حزب علی عبدالله صالح اعلام کرده که سه تن از حامیان صالح در درگیری‌ها با نیروهای انصارالله، در صنعا کشته شدند.

در بیانیه منتشره از حزب کنگره سراسری مردمی یمن آمده است، هنگامی که نیروهای انصارالله به منزل سرهنگ طارق صالح، برادر زاده عبدالله صالح و رئیس محافظان وی حمله کردند، سه نگهبان کشته شدند، همچنین آنها منزل هشام شرف، وزیر خارجه در دولت نجات ملی را محاصره کردند.

خبرگزاری سبأ وابسته به انصارالله در این رابطه به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد، پس از تلاش‌های گسترده در راستای مهار اختلافات و درگیری‌ها در صنعاء در دو روز گذشته، تنش‌ها پایان یافته و علل آن نیز شناسایی و برطرف شدند.

گفته می‌شود نیروهای قبایل حامی صالح ورودی‌های جنوبی صنعاء را بسته‌اند تا مانع ورود طرفداران انصارالله به پایتخت شوند.

این منبع افزود، صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن دستور تشکیل یک کمیته نظامی و امنیتی با حضور چهره‌های برجسته، شیوخ و شخصیت‌های اجتماعی جهت حل اختلافات میان دو طرف را صادر کرده است.

این منبع ادامه داد: کمیته مذکور ماموریت خود را با تقسیم اعضا در چهار کمیته میدانی مستقر در مناطق تنش شامل محله السیاسی، منطقه مقر کمیته دائمی حزب کنگره مردمی، محله الثمینه و محله عطان آغاز کرد.

به گفته صماد، ایم کمیته‌ها موفق شدند با همکاری جدی و مسؤولانه هر دو طرف، عوامل اختلاف و تنش را از بین برده و امور را به حالت عادی خود بازگردانند.

ائتلاف عربی به بهانه حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن به این کشور حمله کرده است و سبب شده صالح و حوثی‌ها که سال‌ها با هم دشمنی داشته‌اند با هم متحد شوند تا مقابل تجاوز خارجی بایستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.