شاکی به مأموران پلیس فتای مشهد گفت: مدتی قبل از طریق تلگرام با دختری آشنا شدم که مدعی بود بی‌سرپرست است و برای امرار معاش نیاز به کمک دارد.

او حتی عکس‌هایی از وضعیت زندگی‌اش برایم فرستاد که در نهایت دلم به حالش سوخت و برای همین تصمیم گرفتم به او کمک کنم. در چند مرحله به او کمک کردم تا اینکه فرد دیگری با من تماس گرفت و او نیز مدعی شد که نیاز به کمک دارد و شماره‌ام را از همان دختری گرفته که به او کمک کرده بودم. من به این فرد هم مبلغی کمک کردم تا اینکه فرد دیگری تماس گرفت و وقتی تعداد تماس گیرنده‌ها زیاد شد به ماجرا شک کردم. برای همین تصمیم گرفتم با فرد اول تلفنی تماس بگیرم و ماجرا را پیگیری کنم اما او جوابم را نداد و حدس می‌زنم که آنها سرم کلاه گذاشته‌اند.

با شکایت این مرد تحقیقات مأموران آغاز شد و آنها در بررسی‌های تخصصی موفق شدند افرادی را که با شاکی تماس گرفته بودند شناسایی کنند. بررسی‌ها نشان می‌داد همگی آنها پسرانی کم سن و سال هستند که با پروفایل و عکس‌های جعلی خود را دختر جا زده و شاکی را فریب داده‌اند. در ادامه کارآگاهان موفق به شناسایی جوان ۲۲ساله‌ای شدند که سردسته باند کلاهبرداری بود. او صاحب آرایشگاهی در یکی از محله‌های مشهد بود که وقتی دستگیر شد به کلاهبرداری از شاکی اعتراف کرد. مأموران در ادامه موفق شدند همدستان متهم را هم شناسایی کنند.

آنها دانش‌آموزان نوجوان دبیرستانی در نزدیکی آرایشگاه متهم بودند. جوان آرایشگر اعتراف کرد که با فریب این دانش‌آموزان و راه‌اندازی گروه تلگرامی، به آنها شگرد کلاهبرداری را آموخته و به‌صورت باندی دست به فریب مردان می‌زدند.

سردار قادر کریمی، رئیس پلیس خراسان رضوی گفت: با اعترافات جوان آرایشگر، ۴۱دانش‌آموز دبیرستانی که در این گروه فعالیت می‌کردند و دست به کلاهبرداری از مردان می‌زدند شناسایی و دستگیر شدند. برخی از آنها نوجوانانی زیر ۱۵سال بودند که به کانون اصلاح و تربیت معرفی شدند و برخی دیگر نیز به قید وثیقه آزاد شدند.

این اما پایان ماجرا نبود چرا که با دستگیری ۴۱دانش‌آموز، ۸دانش‌آموز دیگر نیز که عضو گروه تلگرامی کلاهبرداران نبودند اما از طریق متهمان شگرد کلاهبرداری را آموخته بودند و دست به فریب مردان می‌زدند نزد مدیر دبیرستان رفتند و خود را معرفی کردند.

به گفته سردار کریمی، هر کدام از این دانش‌آموزان مبلغی حدود ۲یا ۳میلیون تومان از طعمه‌هایشان کلاهبرداری کرده بودند که این مبلغ را به مدیر دبیرستان تحویل دادند تا به مالباخته‌ها برگردانده شود. آنها با اظهار ندامت از کاری که کرده بودند تعهد دادند که هرگز این جرم را تکرار نکنند.

رئیس پلیس خراسان رضوی به خانواده‌ها هشدار داد که مراقب ارتباطات فرزندان خود با دوستانشان و فعالیت سایبری آنها باشند چراکه فضای سایبری مملو از جذابیت بوده و تنها گزینه برای صیانت از مخاطرات فضای سایبری، ‌خود نظارتی است. از آنجایی که فرزندان و نوجوانان اطلاعات کافی از مخاطرات دنیای پیرامون خود ندارند، ممکن است در استفاده از فضای سایبری نیز دچار غفلت شده و آسیب ببینند و به همین دلیل برای پیشگیری از جرایم باید به‌صورت نامحسوس ناظر بر رفتار فرزندان بود و استفاده آگاهانه را به آنها آموزش داد.

گفت‌وگو با سردسته باند

چه شد که نقشه کلاهبرداری به ذهنت رسید؟

مدتی قبل در آرایشگاهم مشغول کار بودم که یکی از مشتریانم گوشی‌اش را نشانم داد و گفت که از طریق تلگرام مردی را فریب داده و به راحتی سرش کلاه گذاشته است. او مدعی بود که با پروفایل زنانه برای این مرد پیام فرستاده و او را فریب داده و در ازای فرستادن عکسی مستهجن به‌عنوان عکس خودش، ۲۰هزار تومان شارژ تلفن همراه از او گرفته است. بعد از آن بود که من هم تصمیم گرفتم این کار را امتحان کنم.

اولین طعمه‌ات چه‌کسی بود؟

مشتری‌ام شماره تلفن طعمه‌اش را به من داد و من هم با پروفایل زنانه برای او پیغام فرستادم و با هم چت کردیم. او از من خواست که عکسی از خودم برایش بفرستم و من که از قبل عکس فرد دیگری را در گوشی‌ام ذخیره کرده بودم، برایش فرستادم و ۲۰هزار تومان شارژ تلفن همراه از او گرفتم. وقتی دیدم به همین راحتی می‌شود افراد را فریب داد، تصمیم گرفتم به این کار ادامه دهم.

اعضای گروهت را چطور وارد این ماجرا کردی؟

آرایشگاه من در نزدیکی یکی از دبیرستان‌های مشهد است. بعضی از دانش‌آموزان آنجا مشتری‌ام بودند. چون با آنها دوست شده بودم، ماجرا را برایشان تعریف کردم و آنها هم افراد دیگری را وارد گروه کردند و نقشه‌هایمان ادامه یافت.

گروهت چند نفر عضو داشت؟

خودم بودم و ۴۰، ۵۰نفر از بچه‌های آن دبیرستان.

فعالیت‌تان در این گروه چگونه بود؟

اعضای گروه با پروفایل‌های دخترانه در تلگرام فعالیت می‌کردند و با مردان طرح دوستی ریخته و تلاش می‌کردند که سرشان کلاه بگذارند؛ مثلا یکی مدعی می‌شد که زن جوانی است که از شوهرش طلاق گرفته و بی‌سرپرست است و نیاز به کمک دارد و دیگری مدعی می‌شد که در ازای گرفتن شارژ حاضر است با طعمه‌اش رابطه برقرار کند یا اینکه عکس‌های خصوصی‌اش را برای او بفرستد. ما برای اینکه اعتماد طعمه‌هایمان را جلب کنیم از پروفایل و عکس‌های زنانه استفاده می‌کردیم.

حتی با استفاده از نرم‌افزار صدای زن را تقلید می‌کردیم تا سوژه‌مان را فریب دهیم. هر یک از اعضای گروه که موفق می‌شد فردی را با این شگرد فریب دهد و پول بگیرد، شماره آن فرد را در گروه به اشتراک می‌گذاشت و بقیه هم از وی کلاهبرداری می‌کردند. از طرفی اگر یکی از اعضای گروه فردی را می‌شناخت که می‌شد فریبش داد و از او کلاهبرداری کرد، شماره او را در گروه تلگرامی‌مان قرار می‌داد و بقیه سراغش می‌رفتند.

در این مدت از چند نفر کلاهبرداری کردید؟

نمی‌دانم چون آمارش را نداشتیم. البته این را هم بگویم که من مشکل مالی نداشتم و وقتی دیدم به همین راحتی می‌شود کلاهبرداری کرد به‌خاطر هیجانش به این کار ادامه دادم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.