از زمان پیروزی دونالد ترامپ در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی، بسیاری از  صاحب نظران مسائل امنیتی و سیاسی مدعی نقش پشت پرده روسیه و خصوصا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور در شکست دموکراتها شدند. افشای ایمیلهای هیلاری کلینتون توسط نهادهای امنیتی روسیه از یک سو و مخالفت صریح کاخ کرملین با رویکرد حزب دموکرات آمریکا و از همه مهم تر، رویکرد مثبت و ایجابی ترامپ و مشاوران انتخاباتی وی نسبت به مسکو، این ذهنیت و فرضیه را تقویت کرد. 

 

هم اکنون حدود یکسال از پیروزی ترامپ در انتخابات سال گذشته سپری شده است. با این حال پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا همچنان به عنوان پرونده ای جنجالی بر روی میز صاحب منصبان امنیتی در ایالات متحده قرار دارد. ترامپ معتقد است که هدف از طرح این پرونده، ضربه زدن به حیثیت وی و مشاوران و اعضای کابینه وی است. با این حال اظهارات اخیر "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ( که مدت کوتاهی در این سمت قرار داشت و سپس استعفا کرد)، این معادله را وارد فاز پیچیده ای ساخته است. 

 

مایکل فلین که تحقیقات از وی بابت پرونده جنجالی دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته آمریکا ادامه دارد، اخیرا در این خصوص اظهار نموده است:

 

" برقراری ارتباط با روس ها دستور شخص دونالد ترامپ بود.علیه رئیس جمهور آمریکا درباره پرونده ارتباط با روسیه در دادگاه شهادت می دهم."

 

این اعتراف فلین به مانند یک بمب خبری در محافل سیاسی، رسانه ای و امنیتی آمریکا منفجر شده است. منابع خبری از جمله "سی ان بی سی" اعلام کرده اند پس از اعتراف فلین به اینکه برقراری ارتباط با روس ها دستور ترامپ بوده است شاخص سهام داو جونز حدود ۳۵۰ واحد سقوط کرده است. به عبارت بهتر، محافل رسانه ای آمریکا از این پس به صورتی جدی بر روی "استعفای زودهنگام ترامپ از قدرت" مانور خواهند داد. بدون شک، در این صورت مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا نیز از اتهام مشارکت مخفیانه با روسیه برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مبرا نخواهد بود. در چنین شرایطی، احتمال اضمحلال دولت کنونی آمریکا و برگزاری انتخابات دوباره در این کشور افزایش خواهد یافت. با این حال، برکناری یا استعفای اجباری ترامپ از قدرت، نه تنها وجهه ایالات متحده در نظام بین الملل را مخدوش تر خواهد کرد، بلکه جنجالی ترین پرونده حوزه امنیتی و سیاسی این کشور طی دو قرن اخیر خواهد بود. حتی این موضوع نسبت به  پرونده "واتر گیت" که منجر به استعفای نیکسون در سال ۱۹۷۴ میلادی گردید از پیچیدگی بیشتری برخوردار خواهد بود. اگرچه در آن زمان نیکسون به دنبال افشای جاسوسی سازمان یافته اف بی آی از جلسات داخلی  حزب دموکرات ( در هتل واتر گیت واشنگتن ) ناچار به استعفا از سمت خود گردید، اما پرونده مطرح شده در خصوص ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با مسکو،  ابعاد پیچیده تر و گسترده تری دارد. 

 

شهادت رسمی "مایکل فلین" در خصوص ارتباط با روسیه در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می تواند به پاشنه آشیل دولت ترامپ تبدیل شود. موضوعی که تا مدتها معادلات سیاسی و امنیتی ایالات متحده را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دادگاه پذیرفت که درباره ارتباطش با روسیه به اداره تحقیقات فدرال (اف بی آی) دروغ گفته است.

 

در دادخواستی که دادستانان قرائت کردند و فلین آن را امضا کرده آمده است که او برای اطلاع از موضع دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره رژیم اسرائیل با «سرگئی کیسلیاک» سفیر پیشین روسیه در واشنگتن ارتباط برقرار کرده است.

 

او همچنین درباره تحریم های آمریکا علیه روسیه و واکنش این کشور با کیسلیاک گفت و گو کرده است.فلین پس از اقرار به دروغگویی به اف بی آی، تصریح کرد که نه مجبور به اقرار و نه وعده مجازات خاصی به او داده شده است.

 

نکته جالب توجه اینکه در صورت جدی تر شدن منازعه ترامپ و نهادهای امنیتی آمریکا، دولت فعلی ایالات متحده نیز در برابر اف بی آی سکوت نخواهد کرد. نباید فراموش کرد که در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی و در حالی که تنها 24 ساعت تا برگزاری این رقابت زمان باقی بود، "جیمز کومی" رئیس اف بی آی با طرح ناگهانی و مجدد پرونده ایمیلهای هیلاری کلینتون، منجر به کاهش آرای وی در ایالات تعیین کننده و در نتیجه افزایش آرای الکترال ترامپ گردید. به عبارت بهتر، اف بی آی در حالی پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال گذشته آمریکا را بررسی می کند که خود نیز نسبت به دخالت در انتخابات ( به سود ترامپ و به ضرر دموکراتها ) متهم است. 

 

آنچه مسلم است اینکه نشانه های وقوع یک زلزله سیاسی- امنیتی بزرگ در ایالات متحده آمریکا از اکنون قابل مشاهده هستند! واقعا جای بسی تامل دارد که چگونه نهادهای امنیتی آمریکا ( خصوصا اف بی آی) که خود در سر کار آوردن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ میلادی نقش داشته اند، هم اکنون در صدد برکناری وی از قدرت بر آمده اند. اینها سوالاتی هستند  که در آینده ای مشخص و با افشاگری های بیشتر، ابعاد پنهان گسترده تری از آنها افشا خواهد شد. از این رو به زودی شاهد به جریان افتادن یکی از پیچیده ترین پرونده های امنیتی در ایالات متحده آمریکا خواهیم بود.موضوعی که به طور طبیعی بحرانهای مزمنی را در فضای داخلی و اجتماعی آمریکا خلق خواهد کرد. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.