الحیات گزارش داد، در ادامه این گزارش آمده است: حالا، ترکیه می گوید موضوع رضا ضراب، تاجر ترکی-ایرانی، یک توطئه است. وی به اضافه هشت نفر دیگر، متهم به استفاده از طلا برای خرید نفت و گاز ایرانی ها در عملیاتی به ارزش میلیاردها دلار در بین سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵ هستند.

ضراب ۱۸ ماه پیش در فلوریدا دستگیر شد و در جریان محاکمه تبدیل به یک شاهد شد و هفته گذشته قاضی به هم دستان وی ابلاغ کرد که محمد هاکان اتیلا که یکی از کارمندان بانک هالک دولت ترکیه است، تنها متهم این قضیه محسوب می شود.

اردوغان و دولتمردان ترکی از این موضوع عصبانی هستند و ایالات متحده را متهم به توطئه علیه ترکیه می کنند.

اردوغان همچنین از افزایش کمک دولت آمریکا از یگانهای حمایت مردمی در سوریه، یعنی شبه نظامیان کردی که با حزب کارگران کردستان در ارتباط هستند، خشمگین است.

مسئولان دولت ترکیه می گویند: این نوع محاکمه باعث بد نامی اردوغان می شود. به عقیده این افراد، روابط بین ترکیه و آمریکا متشنج است و هر بار که ترکیه یک مساله را حل می کند، دولت آمریکا دو یا سه مساله جدید مطرح می کند.

در این میان، اتحادیه اروپا اتهامات ترکیه علیه فتح الله گولن در مورد ارتباط وی با کودتای سال ۲۰۱۶ ترکیه نمی پذیرد و ادله ترکیه برای محکوم کردن این شخص را تهمتهایی بی اساس می داند.

شرایط در مورد ایران همینطور است و امروز ترامپ این دولت را دولتی توطئه گر می نامد که قصد گسترش نفوذ در خلیج فارس و دیگر دولتهای عربی مثل لبنان، عراق و سوریه را دارد. به نظر نمی رسد این ادعا مطابق با واقع باشد؛ چرا که تعداد اعراب شیعه کم است و از ۸درصد از کل جمعیت ۳۵۰میلیونی عربها، فراتر نمی رود.

همه می دانیم که بوش پسر صدام حسین را متهم به تروریسم و رابطه با القاعده و داشتن برنامه های هسته ای کرد تا بهانه ای برای حمله به عراق و نابودی آن داشته باشد. سپس ثابت شد که تهمتهای آمریکا دروغی بیش نبوده است؛ زیرا صدام حسین دشمن القاعده بود و برنامه های هسته ای هم نداشت!

اکنون، دولت ترامپ همان اتهاماتی که در مورد صدام مطرح می شد را علیه ایران تکرار می کند و آن را متهم به ارتباط به القاعده و پناه دادن به تروریستهای این گروه در داخل ایران می کند.

الحیات در پایان ادعا کرده: در این شرایط، روابط گسترده ای بین کره شمالی و ایران برقرار شده است که دو طرف آن را پیمان مقاومت می نامند. اما می دانیم «دشمنِ دشمن من دوست من است»، و این قاعده حلقه وصل ایران و کره شمالی به یکدیگر است. با این حال، بعید نمی دانیم که ترامپ در زمانی نزدیک بهانه ای برای حمله به ایران اختراع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.