درگیری های داخلی میان دو جناح در یمن به پنجمین روز خود رسید. صبح امروز گروه انصارالله اعلام کرد که نقاطی که به دست نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح بود را به کنترل خود درآورده است. در این میان مطبوعات از چرخش موضع علی عبدالله صالح به سمت سعودی خبر می دهند. ناظران یمن معتقدند وضعیت داخلی این کشور نشان از یک توطئه تازه سعودی است.

بر همین اساس شبکه های وابسته به عربستان اوضاع را به نفع خود گزارش می کنند و شبکه های یمنی وابسته به انصارالله اوضاع را آرام نگه داشتنه اند. اما واقعیت را مقامات انصارالله به صراحت از روز گذشته تا بامداد امروز بیان کرده اند و طی بیانیه های جداگانه اعلام کردند که این فتنه سعودی در نطفه خفه شده است و هریک عربستان را به کارشکنی متهم و محکوم کردند. در همین حال وزرات خارجه عربستان به صراحت از این فتنه حمایت کرده است و منصور هادی هم اعلام کرده است که به همه طیف هایی که علیه انصارالله می جنگند کمک خواهد کرد!

 

در این گزارش اخرین اخبار وضعیت یمن را از نظر می گذرانید:

وب سایت شبکه خبری الجزیره وابسته به قطر، از آخرین اخبار درگیری میان حوثی ها و حامیان رئیس جمهوری مخلوع یمن گزارش داد: گروه انصارالله اعلام کرد، سه پادگان و یک دفتر کمیته دائمی در صنعا را از مزدوران عبدالله صالح پس گرفته و محله السیاسی و محله‌های دیگر صنعا را امن کرده است. همچنین بر ذمار در جنوب صنعا و محله‌های اطراف آن تسلط یافته است.

یک منبع انصارالله گفت، نیروهای این گروه بر پادگان‌های السواد، ریمه حمید، المصلی و مقر سفارت عربستان و چند ساختمان در محله السیاسی تسلط یافته‌اند.

روسیا الیوم نیز گزارش داد، نیروهای انصارالله در پی درگیری شدید با محافظان شبکه تلویزیونی وابسته به عبدالله صالح بر شبکه "الیمن الیوم" تسلط یافته‌اند.

اما یک منبع نظامی در نیروهای گارد ریاست‌جمهوری وابسته به عبدالله صالح، رئیس‌جمهور مخلوع یمن مدعی شد، همچنان این محله‌ها و پادگان‌ها در کنترل نیروهای صالح هستند و اظهارات حوثی‌ها عاری از صحت است.

نیروهای عبدالله صالح همچنین روز گذشته گفتند، بر فرودگاه صنعا تسلط دارند به اضافه اینکه ساختمان‌های دولتی هم که در دست انصارالله بود را به دست گرفته‌اند.

حملات جنگنده‌های سعودی

همزمان با این درگیری‌ها جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان سه حمله به مواضع نظامی در صنعا داشتند.

به گفته ساکنان محلی، دو حمله هوایی مواضعی در سلسله کوه‌های الریان را هدف گرفت که انصارالله در آنجا مستقر هستند. همچنین جنگنده‌های سعودی پادگان جریان در شهرستان سنحان در جنوب صنعا را بمباران کردند. این حملات ائتلاف سعودی در پی شکست مزدورانش یعنی نیروهای عبدالله صالح در ایجاد آشوب داخلی است.

از سوی دیگر در حملات جنگنده‌های ائتلاف سعودی به منازل یمنی‌ها در منطقه مهاذر در سحار استان صعده واقع در شمال یمن هفت شهروند یمنی کشته شدند که در میان آنها زن و کودک نیز بود. در این حمله همچنین چهار تن دیگر زخمی شدند.

 رئیس شورای عالی سیاسی یمن: فتنه عاملان خارج از قانون در نطفه خفه شد

در همین حال «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن بامداد یکشنبه درخصوص آخرین تحولات صنعا و درگیری ها در این شهر گفت: فتنه ای که شبه نظامیان خارج از قانون، آتش شعله آن را روشن کرده اند، در نطفه خفه شد.

یه گزارش شبکه خبری المسیره یمن، وی همچنین از دستگاه امنیتی خواست تا اقدامات مقتضی را برای افرادی که در این فتنه دست داشته اند، اتخاذ کنند.

الصماد در بیانیه خود خطاب به مردم این کشور آورده است: کارهایی که عناصر و شبه نظامیان ویرانگر به آن دست زده اند، خطرناک ترین اقداماتی است که از آغاز تجاوز دشمنان به یمن، جبهه داخلی با آن روبه رو بوده است.

وی در بخش دیگری از بیانیه خود آورده است: ای ملت شریف یمن به شما مژده می دهم که ریشه این فتنه در نطفه خفه شد و به تمامی مردم یمن و سازمان های خارجی فعال درکشور در این خصوص اطمینان می دهم.

الصماد در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: از تمامی فریب خوردگانی که در راهزنی، یورش به تاسیسات و تعدی به شهروندان، نیروهای امنیتی در تمامی مناطق مشارکت داشته اند، می خواهم که به سرعت سلاح خود را تحویل داده و موجب تشدید فتنه گری نشوند.

وی در پایان تاکید کرد: فرصتی به شخصیت های اجتماعی و کمیته میانجیگری داده شود تا برادران ما در کنگره مردمی یمن را متقاعد کنند که دست از تعدی بردارند و عاملان و متجاوزان به شهروندان، امنیت و سازمان امنیتی و قضایی را تحویل دهند.

 اسارت حوثی ها از سوی علی عبدالله صالح

شبکه خبری العربیه وابسته به آل سعود با انتشار یک ویدئو مدعی شد که نیروهای عبدالله صالح نیروهای حوثی را به اسارت گرفته اند.

در این ویدئو یکی از نیروهای صالح خطاب به علی عبدالله صالح گفت: «اینها مردان تو هستند که نیروهای انصار الله را از پناهگاه‌هایشان در زیر زمین بیرون می‌کشند.»

نیروهای وفادار به علی‌عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن همچنین اعلام کردند که در حین آزادسازی پادگان ترابری سبک و منطقه صنعتی 22 می، مطهر الکحلانی و ابراهیم الوجیه دو تن از رهبران حوثی‌ها را دستگیر کرده‌اند.

العربیه در ادامه گزاش خود مدعی شد: نیروی‌های کنگره مردمی یمن نیز روز شنبه 2 دسامبر 2017، اعلام کردند که صالح الصماد، رئیس کمیته عالی سیاسی و یکی از رهبران عالی‌رتبه حوثی‌ها را در کاخ ریاست‌جمهوری در صنعاء محاصره کرده‌اند. کمیته عالی سیاسی، نهادی است که حوثی‌ها در ژوئن 2016 با همکاری کنگره مردمی یمن تاسیس کردند.

 

گفتگو برای تشکیل شورای نظامی به ریاست برادرزاده علی عبدالله صالح

همچنین این شبکه سعودی در ادامه ادعاهای خود از اخبار رسیده از یمن گفت: منابع آگاه خبر داده‌اند که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن در حال رایزنی برای تشکیل شورای نظامی در یمن به ریاست برادرزاده‌اش، سرتیپ طارق محمد عبدالله صالح است.

این شبکه درگیری‌ها را خونین نام برد و در ادامه گزارش داد: روز شنبه 2 دسامبر 2017 میان نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح و حوثی در صنعاء پایتخت یمن که منجر به کشته شدن بیش از 80 نفر و زخمی شدن 150 نفر شد، منابع آگاه خبر داده‌اند که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن در حال رایزنی است تا یک شورای نظامی در یمن به ، ریاست سرتیپ طارق محمد عبدالله صالح تشکیل دهد. سرتیپ طارق برادرزاده علی عبدالله صالح است.

منابع خبری العربیة گزارش کردند که این شورای نظامی در ساعات آینده تشکیل خواهد شد.

در همین رابطه سخنگوی جنبش انصارالله  بار دیگر در واکنش مجدد به شدت به پیشنهاد صالح واکنش نشاد داد و گفت:  صالح و عربستان برای کودتا همدست شده‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش مردمی انصارالله یمن در تماس تلفنی با شبکه خبری المیادین ضمن اشاره به بازپس‌گیری پایگاه‌هایی در صنعاء از نیروهای وابسته به حزب کنگره مردمی سراسری یمن با همکاری قبایل یمنی، اظهار داشت: طرفی که اقدام به ایجاد این بحران کرده تلاش می‌کند بر برخی محله‌ها در صنعاء متمرکز شود اما فراخوان‌های شبه‌نظامیان وابسته به کنگره مردمی سراسری یمن برای پیوستن به این شورش با پاسخی از سوی مردم یمن مواجه نشد.

سخنگوی انصارالله در ادامه گفت: ما اطلاعاتی دال بر ارتباطات میان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و عربستان در اختیار داریم و این اطلاعات حاکی از این است که این دو برای شکل‌گیری کودتایی در یمن تلاش می‌کرده‌اند و امروز تلاش می‌کنند این طرح را اجرایی کنند.

عبدالسلام تاکید کرد: عربستان پایگاه‌هایی را برای آموزش نیروهای وابسته به صالح ایجاد کرد. اینکه صالح از انحصار" مشروعیت" در پارلمان سابق یمن سخن می‌گوید نشان می‌دهد که او در تلاش است قدرت را به پسرش منتقل کند.

سخنگوی جنبش انصارالله در ادامه گفت: سخنان صالح به وضوح نشان داد که مشکل در یورش به خانه‌ها نبوده بلکه مشکل آنها از سه سال قبل با ما بوده است و او از طایفه‌گرایی و ایران سخن می‌گویند. هیچ کس تایید نمی‌کند که ما تمایلی برای ایجاد جبهه داخلی جدید در کنار جبهه بزرگتری که مردم یمن و انصارالله را هدف قرار داده داشته باشیم. ما تضمین‌های بسیاری در این راستا دادیم و اکنون سوال ما این است که چه موضع‌گیری‌هایی باعث شده این شخص(صالح) علیه ما شورش کند.این مساله با آینده سیاسی صالح که طرح مشترکی با امارات دارد در ارتباط است.

وی در ادامه تاکید کرد: هرگز جنگ داخلی در یمن وجود نخواهد داشت و تحولات فعلی یک آشوب با هدف خدمت رسانی به دشمن پس از شکست در میادین نبرد و جبهه‌های نظامی، اقتصادی و اخلاقی است.

سلاح‌های امارات در دست شورشیان

حمزه الحوثی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای المسیره فاش کرد: دستگاه‌های امنیتی یمن تماس‌ها و رایزنی‌های مستقیم و مستمر میان رهبران نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح با رهبران اماراتی را از ابتدای حملات ائتلاف عربی به یمن رصد کردند.

الحوثی تاکید کرد: امارات چندین کامیون اسلحه را با قاچاق از استان‌های جنوبی "الضالع" و "إب" به صنعاء رسانده و در اختیار شبه‌نظامیان وابسته به طارق قرار داد.

وی افزود: رهبران حزب کنگره مردمی سراسری در دوره اخیر دیدارهای متعددی با فرماندهان نظامی وابسته به امارات که در استان الضالع حضور داشتند، برقرار کردند.

این عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در ادامه گفت: حمایت‌های امارات از شبه‌نظامیان طارق به سطوح بالایی رسیده و شامل ایجاد چندین پایگاه برای آموزش شبه‌نظامیان طارق در مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به دشمن در استان شبوه و پایگاه دیگر در منطقه العود در استان اب و حمایت مالی از این پایگاه‌ها بوده است.

وی افزود: از جمله این حمایت‌ها اعزام ۸۳۰ تن از نیروهای وابسته به طارق به پایگاه‌هایی در استان عدن برای آموزش تحت نظارت امارات بوده است که برخی از آنها به صنعاء و برخی دیگر به استان اب بازگشتند.

 فراخوان منصورهادی برای تشکیل ائتلاف "ملی" گسترده در یمن

 

در همین حال رئیس‌جمهور مستعفی یمن هم بیکار ننشست و با سوء استفاده از ناآرامی‌ها در صنعا خواهان تشکیل ائتلاف "ملی" گسترده در این کشور برای حل اختلافات گذشته و "اتحاد" در مقابل انصارالله یمن شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن در نشستی با مشاورانش در ریاض گفت وی از هر طرفی که با انصارالله بجنگد حمایت می‌کند.

وی خواهان گشودن صفحه جدیدی با تمامی طرف‌های سیاسی در یمن شد و مدعی شد «جنبش انصارالله را یک "گروهک جنایتکار" دانست که همچنان به نقض‌های خود ادامه می‌دهد»!

هادی بر ادامه تلاش‌های هدفمند برای حمایت از آنچه آن را "مشروعیت" می‌نامید و بازپس‌گیری نهادهای دولتی و آزادی مناطق یمن تأکید کرد.

وی همچنین خواهان گشودن صفحه جدیدی با تمامی طرف‌های سیاسی برای تشکیل ائتلاف ملی گسترده جهت حل اختلافات گذشته و اتحاد مقابل انصارالله شد.

منصورهادی مدعی شد: «جنبش انصارالله تمامی یمن را "تهدید" می‌کند. ما از ساکنان صنعا و بقیه استان‌ها می‌خواهیم "انتفاضه" مردمی گسترده‌ای را علیه انصارالله به راه بیندازند.»

اظهارات هادی بعد از آن ایراد شد که درگیری‌هایی میان انصارالله و نیروهای علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن در صنعا رخ داد.

در همین راستا، وزارت خارجه عربستان حمایت خود را از آنچه"انتفاضه صنعا" نامیده اعلام و تأکید کرد که از نزدیک رخدادهای صنعا و دیگر استان‌ها را زیرنظر دارد.

متیو تولر، سفیر آمریکا در یمن نیز تأکید کرد که واشنگتن نگران گزارشات رسیده درباره درگیری‌ها در صنعا و احتمال کشته شدن غیرنظامیان است.

وی افزود: ما خواهان برقراری آرامش هستیم و از تلاش‌ها برای حل مسالمت آمیز بحران حمایت می‌کنیم.

 

 از ساعات اولیه صبح شنبه نیروهای حزب کنگره مردمی به رهبری عبدالله صالح با پشتیبانی برخی قبایل فرودگاه بین‌المللی صنعاء و برخی از ساختمان‌های دولتی مانند ساختمان وزرات دفاع، یک پادگان، کمرگ، ساختمان تلویزیون و ساختمان خبرگزاری سباء را اشغال کرد. این ساختمان از زمان کودتای حوثی‌ها در یمن، در اختیار آنها بود.

تعداد قابل توجهی از افراد مسلح قبیله‌های خولان، بنی مطر و سنحان نیز برای کمک به نیروهای صالح راهی صنعاء شدند.

حزب کنگره مردمی یمن که وابسته به علی عبدالله صالح است نیز با انتشار بیانیه‌ای علیه حوثی ها در صنعاء اشاره و خواستار رویارویی با آنها شد.

این حزب حملاتی را که روزهای گذشته علیه منازل رهبران حزب از سوی حوثی‌ها صورت گرفت، محکوم کرد و رهبران حوثی را مسئول شعله‌ور شدن جنگ از طریق عناصر بی‌پروا دانست.

در بیانیه حزب کنگره مردمی یمن، شورای عالی سیاسی به دلیل عدم متوقف کردن نیروهایش و سکوت در برابر ناامن کردن پایتخت و خروج از همه توافقات آتش‌بس،به عنوان مسئول مستقیم اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، معرفی شد.

حزب کنگره مردمی یمن وابسته به علی عبدالله صالح از ملت یمن و مردان قبایل خواست برای دفاع از خود در مقابل آنچه حزب "توطئه‌ای که دشمنان ضد جمهوری [یمن] چیده‌اند" توصیف کرد و آن ماجراجویان حرکت انصار الله اجرا می‌کنند، به پا خیزند.

به گزارش خبرآنلاین، صنعا از روز چهارشنبه صحنه درگیری بین نیروهای انصارالله و نیروهای هم‌پیمان عبدالله صالح است که تاکنون ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

عبدالملک حوثی،‌رهبر انصارالله از کشته یا زخمی شدن ۴۰ تن در درگیری‌های دو طرف خبر داد، در حالی که منابع امنیتی در صنعا از کشته و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن صحبت می‌کنند.

در پی درگیری‌های شدید صبح شنبه نیروهای صالح بر مناطقی در اطراف صنعا و شهر ذمار و پادگان استراتژیک ۴۸ تسلط یافته بودند.

منابع خبری بامداد یکشنبه اعلام کردند: انصارالله یمن مناطق وسیعی از صنعا از جمله «الحی السیاسی» و دیگر مناطق جنوبی این شهر را از هواداران علی عبدالله صالح رئیس جمهوری پیشین و رهبر حزب کنگره مردمی بازپس گرفتند.

صنعا پایتخت یمن از چهارشنبه گذشته شاهد درگیری های مسلحانه میان انصارالله و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح رهبر حزب کنگره مردمی یمن می باشد که این مسئله منجر به کشته و زخمی شدن شماری از نیروهای دو طرف شده است.

با این حال برخی منابع خبری این تحولات یمن را نشان از شکست سعودی در این جنگ می دانند و معتقدند که عربستان برای توجیه شکست خود به سراغ عبدالله صالح رفته است. تحولات درونی این کشور خبر از یک فتنه تازه از سوی عربستان می دهد، کما اینکه فعالان یمنی معتقدند علی عبدالله صالح با پیمان شکنی، به انصارالله خیانت کرد، با این حال اهداف این توطئه در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.