در پی اظهارات رئیس جمهوری فرانسه درباره الحشدالشعبی مبنی بر انحلال این گروه مقامات عراقی به شدت به این پیشنهاد واکنش نشان دادند. در این رابطه  تارنمای الحشد الشعبی گزارش داد:  درپی اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه، الحدیثی سخنگوی دفتر العبادی در بیانیه ای اعلام کرد: الحشد الشعبی در مجلس عراق به عنوان یک نیروی نظامی رسمی به تصویب رسید، این گروه نماینده مردم عراق و بخشی از دستگاه امنیتی است.

الحدیثی تاکید کرد: باید به اختیارات دولت فدرال در مدیریت مسائل عراق و امور داخلی آن احترام گذاشت و مصوبه مجلس عراق در رسمیت بخشیدن به الحشد الشعبی در راستای منافع ملی کشور است.

سخنگوی دفتر نخست وزیری العبادی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: بغداد انتظار دارد کشورها به حاکمیت عراق و استقلال مقام های عراقی در تصمیم گیری احترام بگذارند.

از سوی دیگر، رئیس جمهور فرانسه بامداد یکشنبه در تماس تلفنی با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، بر لزوم حل و فصل مشکلات منطقه شمال کردستان و دولت مرکزی از طریق گفت و گو و پایبندی به تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.

در بیانیه ای که دفتر نخست وزیری عراق منتشر کرد، آمده است: مکرون بر موضع ثابت فرانسه در حمایت از یکپارچگی عراق، تمامیت ارضی و گسترش حاکمیت دولت فدرال بر تمامی مرزها و خاک عراق تاکید کرده است.

از سوی دیگر، العبادی نیز بر لزوم تلاش ها برای مقابله با چالش های موجود در زمینه سازندگی، بازسازی و مقتضیات دوران آزادسازی عراق با وجود تمامی مشکلات مالی و اقتصادی که مستلزم توزیع عادلانه ثروت میان تمامی گروه های عراقی و مطابق با قانون اساسی است، تاکید کرد.

 

المالکی: اظهارات مکرون در مورد الحشد الشعبی نقض حاکمیت عراق است

 «نوری المالکی» معاون رئیس جمهوری عراق در واکنش به سخنان اخیر «امانوئل مکرون» مبنی بر انحلال بسیج مردمی گفت: قانون اساسی فرانسه از عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر سخن گفته است، بنابراین درخواست اخیر فرانسه برای انحلال این گروه، در تعارض با قانون اساسی این کشور و نقض حاکمیت عراق است.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، المالکی در ادامه گفت: رئیس جمهوری فرانسه با مداخله مردودش در امور داخلی عراق که در آن خواستار انحلال یک موسسه رسمی و قانونی چون سازمان بسیج مردمی است، ما را غافل گیر کرد.

نخست وزیر پیشین عراق تصریح کرد: اراده خالصانه ما آن است که در مبارزه با تروریسم و در راه توسعه همه جانبه، با تمامی کشورهای دوست همکاری کنیم، اما در عین حال به هیچ کشوری اجازه نمی دهیم، خواست خود را بر اراده دولت و ملت عراق تحمیل کند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: نیروهای مسلح عراقی، نیروهای پلیس فدرال، بسیج مردمی و اعضای عشایر همگی جزو نیروهای نظامی عراق هستند که در سنگری واحد در جنگ برای ریشه کن کردن تروریسم داعش فعالیت دارند.

مالکی در پایان از تمامی گروه های سیاسی عراقی خواست، در برابر اقدامات مداخله جویانه در امور داخلی عراق با هر عنوان و توجیهی، یک موضع یکسان اتخاذ کنند.

مکرون روز شنبه در کاخ الیزه میزبان «نچیروان بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق بود و در کنفرانس مطبوعاتی با وی مدعی شد: تمامی گروه های مسلح عراقی باید منحل و بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) نیز خلع سلاح شود.

وی گفته بود: نیروهای بسیج مردمی در چند سال گذشته موقعیت خود را در عراق تثبیت کرده اند و اکنون زمان آن رسیده است تا بطور تدریجی منحل شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.