طوفان محمدی در حاشیه نشست کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک که با محوریت بررسی علل و عوامل آلودگی هوای اراک با حضور مسئولان ذیربط برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: بحث آلودگی هوا همواره بحث روز کلانشهرهای ایران و جهان است و این بحث در اراک نیز به چالشی جدی بدل شده است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه صنایع در گذشته بدون توجه به توسعه فضای سبز دنبال شده و همسو با آن بدون نگاه به چشم‌اندازهای آینده شهرها وسعت یافته است، بیان کرد: قدم اول در کاهش آلودگی هوای اراک شناسایی آلاینده‌ها و تعیین سهم هر آلاینده در هواست که تا به امروز بانک اطلاعاتی دقیقی در این راستا در اراک تهیه نشده است و این مهم باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

محمدی تصریح کرد: شورای شهر اراک اهتمام و اراده لازم جهت رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای اراک را جهت تدوین راهکارها و بررسی علمی دارد.

وی با اشاره به عدم برگزاری جلسات کارگروه طرح کاهش آلودگی هوای اراک که از نظم خارج شده و در سال جاری تنها یک جلسه برگزار شده است، افزود: برگزاری منظم و مداوم این جلسه و رسیدگی به مصوبات و روند اجرای مصوبات از مطالبات شهروندان و شورای شهر است و در کنار آن لازم است که پژوهش‌هایی به منظور شناسایی دقیق منابع آلایندگی، سهم هر آلاینده راهکارهای موثر و اثربخشی مصوبات اجرایی شده در دستور کار قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک به آلودگی هوای شهر مکزیکوسیتی که ۳۳۰ روز از یکسال را گرفتار آلودگی بوده است اشاره کرد و گفت: این شهر با راهکارهای موثر از جمله سالم سازی بنزین مسیر رفع آلودگی هوای شهر را در پیش گرفت و امروز به شهری بدون مشکل تبدیل شده است. قطعا اراک نیز می‌تواند بواسطه تدوین برنامه‌های اصولی و تعریف بازه زمانی و اراده برای رفع این مشکل به شهری پاک بدل شود.

وی بر لزوم پیگیری مصوبات کارگروه طرح کاهش آلودگی هوای اراک تاکید کرد و افزود: علاوه بر مصوبات این طرح شهرداری نیز وظایف خود را دنبال خواهد کرد، در همین راستا در صدد اختصاص کنارگذر شمالی شهر اراک به تردد کامیون ها و ممنوعیت تردد آنها در شهر هستیم، همچنین به منظور افزایش تابلوهای نمایشگر آلودگی هوا نیز تلاش‌های لازم در دستور کار قرار می‌گیرد.

محمدی با تاکید بر لزوم حفظ فضای سبز موجود و احیای باغات سنجان و کرهرود و اجرای طرح ترافیک در مرکز شهر، به توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی این ناوگان از طریق تزریق ۵۰ دستگاه اتوبوس یورو ۴ تا پایان سال اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بهبود وضعیت حمل و نقل در شهر منوط به فرهنگ‌سازی است و در غیر این صورت هرگونه اجرای طرحی محکوم به شکست است، افزود: شورا با اراده وارد موضوع رسیدگی به وضعیت آلودگی هوای اراک شده است به طوری که علاوه بر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسیر توسعه دوچرخه‌سواری نیز دنبال می‌شود و کمیسیون در این راستا قدم اول جهت ایجاد ایمنی لازم برای دوچرخه‌سواران را برداشته است و خواستار اختصاص یک لاین از خیابان‌های شهر به مسیر دوچرخه سواری هستیم، حتی در طرح ترافیک نیز خواستار تدبیری برای ایجاد لاین دوچرخه، پیوستگی مسیرهای تردد و تعریف ایمنی برای دوچرخه‌سواران شده‌ایم و حتی باید امکاناتی برای استفاده رایگان برای شهروندان در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر اراک اضافه کرد: فضای شهری اراک به گونه‌ای است که استفاده از میدل باس می‌تواند اثربخشی لازم را در کاهش آلایندگی خودرویی داشته باشد که در کنار خرید و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی  خرید میدل‌باس‌ها با کیفیت لازم با توجه به وضعیت هوای اراک مورد نظر است و حتی استفاده از اتوبوس‌های برقی نیز در دستور کار قرار دارد. در کل چشم‌اندازی برای بهبود حمل و نقل عمومی در شهر تعریف شده است تا آلاینده‌های ناشی از خودروهای عمومی به کمترین میزان ممکن برسد.

وی با تاکید بر تاثیر جذب مشارکت‌های مردمی در بهبود فضای شهری، تردد خودروها و در نهایت افزایش کیفیت هوا بیان کرد: در راستای ساماندهی مشاغل مزاحم نیز جلساتی با مشاغل مختلف خواهیم داشت تا براساس بسته‌های تشویقی بتوانیم بخشی از این مشاغل را به شهرک خودرو انتقال دهیم و آلودگی حاصل از آنها کاهش یابد.

محمدی در خصوص توسعه پیاده‌راه در هسته مرکزی شهر عنوان کرد: شهر اراک ظرفیت توسعه پیاده‌راه را دارد و با توجه به تمرکز خدمات در مرکز شهر می توان حدفاصل خیابان عباس‌آباد تا میدان شهدا و حتی مسیر خیابان حصار را به پیاده‌راه تبدیل کرد، اما در کنار آن باید مسیرهای دسترسی (مونوریل) نیز برای برخی افراد که امکان تردد پیاده را ندارند فراهم شود. این مهم مورد توجه شورا قرار دارد و در طرح جدید جامع شهری اراک دیده خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.