محمدرضا عارف در دیدار اعضای شورای مرکزی جبهه اعتدالگرایان اصلاح‌طلب با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق (ع)، هفته وحدت  را فرصتی برای همدلی و همراهی همه مسلمانان دانست و گفت: هفته وحدت فرصت مناسبی است که به بازخوانی مجدد آموزه‌های دین اسلام درباره لزوم رفتار مهربانانه با برادران و خواهران همه فرق اسلامی و ادیان الهی بپردازیم و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با توجه به این آموزه‌های اخلاقی، صلح‌طلبی خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به شرایط حساس منطقه و تلاش برخی گروه ها کشورها برای ارائه چهره‌ای خشن و خشونت طلب از جمهوری اسلامی ایران ،خاطرنشان کرد: از امت اسلامی بوِیژه مراجع و پیشوایان بزرگوار شیعی و سنی انتظار است در برابر امواج کینه آفرین تعصب و جهالتی که مورد سوء استفاده دشمنان اسلام و منطقه قرار گرفته است بر وحدت میان فرق مختلف اسلامی اصرار کنند و هر گونه تحریک و تخریب را از سوی هر کسی که باشد محکوم کنند و گام‌های عملی‌تر در جهت وحدت بردارند.

رئیس فراکسیون امید، پیروزی انقلاب اسلامی را نشانه وحدت و همدلی همه اقشار مردم با محوریت رهبر فقید انقلاب دانست و گفت: در مقاطع مختلف بعد از انقلاب اسلامی هر جا وحدت، اتحاد و همبستگی بین مردم و مسئولین بود توانستیم در برابر حوادث ناگوار که می‌توانست کیان نظام اسلامی را به مخاطره بیندازد پیروز شویم و اگر امروز هم وحدت و همدلی بین مردم و مسئولین حاکم باشد هیچ قدرتی نمی‌تواند بر ما غلبه کند.

وی ایجاد فاصله بین مسئولین و یاران انقلاب و نیز اعمال محدودیت برای برخی مسئولین باسابقه نظام را زنگ خطری برای کمرنگ شدن وحدت در داخل خانواده انقلاب اعلام کرد و گفت: در برهه حساسی از انقلاب اسلامی به سر می بریم و هرگونه ایجاد چالش در داخل خانواده انقلاب مطمئنا به سود بدخواهان نظام اسلامی است به همین دلیل همه اعم از حاکمیت و مردم باید بیش از گذشته به وحدت و با هم بودن اصرار کنند.

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ذات اصلاحات منش اعتدالی وجود دارد، گفت:شخصا «اعتدال» را یک گفتمان نمی‌دانم و شرایط زمانی ما را به مسیری برد که واژه «اعتدال» را به «اصلاحات» الصاق کردیم در حالی که الزاما نیازی به این کار نبود چرا که در دل گفتمان اصلاحات، اعتدال نهفته است.

وی گفتمان اصلاحات را پاسخگوی نیازها دانست و تصریح کرد: در یک جبهه سیاسی هر حزبی باید وزن خود را در داخل آن جبهه سیاسی بشناسد و با توجه به وزن خود فعالیت کند و انتظاراتش را با توجه به وزن و جایگاه خود هماهنگ کند.

عارف با تاکید بر اینکه حرکت جبهه‌ای نباید باعث واگرایی بین احزاب سیاسی شود،گفت:نگاه قیم‌مابانه و پدرسالارانه در حرکت جبهه ای نباید وجود داشته باشد و اگر حزب یا احزابی بخواهند نگاه قیم مابانه نسبت به دیگر احزاب داشته باشند مطمئنا شکست خواهند خورد و حرکت جبهه ای را با مشکل روبرو خواهند کرد.

رئیس فراکسیون امید وحدت تشکیلاتی را یکی از اصول مهم حرکت جبهه‌ای دانست و با اشاره به دستاوردهای شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان یادآور شد: رقیب جریان اصلاحات تلاش زیادی کرد که با الگوبرداری از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان جبهه ایی عمل کنند ولی باز هم موفقیتی کسب نکردند.

عارف در پایان حرکت جبهه سیاسی را مقدمه تشکیل حزب فراگیر دانست و تاکید کرد: اگر به تاریخ سیاسی کشورمان نگاه کنیم می بینیم که بسیاری از جبهه های سیاسی به مانند جبهه ملی بعد از مدتی انشعاب هایی در داخل آنها ایجاد شد به همین دلیل هیچ راهی جز تشکیل حزب فراگیر نداریم  و شرط رسیدن به آن ،حرکت منسجم با همگرایی حداکثری در داخل جبهه اصلاحات و مبنا قرار دادن منافع جریانی در مقابل منافع حزبی و گروهی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.