رویترز نوشت، در لایحه‌ای که بزرگترین تغییر در قوانین مالیاتی آمریکا از دهه ۱۹۸۰ است، جمهوریخواهان می‌خواهند با هدف تامین مالی تغییراتی که به عقیده آنان منجر به تقویت اقتصاد رو به رشد این کشور خواهد شد، طی ۱۰ سال، ۱.۴ تریلیون دلار به بدهی ملی ۲۰ تریلیون دلاری فعلی بیافزایند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که پس از رای‌گیری، در حال ترک کاخ سفید به مقصد نیویورک با خبرنگاران سخن می‌گفت، تصمیم سنا را به عنوان اصلاح مالیاتی فوق العاده ستود و گفت: مردم خیلی خیلی خوشحال خواهند شد.

بازارهای سهام در آمریکا با امیدواری نسبت به کاهش مالیات‌های شرکت‌ها توسط دولت، ماه‌هاست روند صعودی پیدا کرده‌اند.

رهبران جمهوریخواه که در حال جشن گرفتن پیروزی خود در مجلس سنا هستند، پیش بینی کرده‌اند که کاهش مالیات، شرکت‌های آمریکایی را برای سرمایه گذاری بیشتر و تقویت رشد اقتصادی ترغیب کند.

مجلس سنا این لایحه را با ۵۱ رای موافق در برابر ۴۹ رای مخالف تصویب کرد. دموکرات‌ها از اصلاحاتی که در لحظات آخر برای همسو کردن جمهوریخواهان مردد اعمال شد و به عقیده آنان با نقطه ضعف‌هایی تهیه شده و آسیب پذیر هستند، معترض بودند.

هیچ سناتور دموکراتی به این لایحه رای مثبت نداد. با این حال آنها نتوانستند در برابر اکثریت جمهوریخواه مانع تصویب این لایحه شوند.

جمهوریخواهان طی تابستان در لغو قانون بیمه درمانی اوباما موسوم به "اوباما کر" ناکام ماندند و دوره ریاست جمهوری ترامپ، تحت الشعاع تحقیقات سال گذشته پلیس فدرال در خصوص اتهام تبانی تیم کمپین انتخاباتی وی با مقامات روسی قرار گرفته است.

ترامپ و جمهوریخواهان به اصلاح قوانین مالیاتی، به عنوان ابزاری می‌نگرند برای رسیدن به موفقیت در انتخابات میان دوره‌ای که در نوامبر سال ۲۰۱۸ برگزار خواهد شد، حائز اهمیت خواهد بود.

شش سناتور جمهوریخواه که خواستار اصلاحات لحظه آخر بودند و سرانجام خواسته‌شان محقق شد، اعلام کردند که از این لایحه حمایت می‌کنند و همین کار را هم کردند. سناتور باب کورکر که یکی از معدود نمایندگان جمهوریخواه متعهد به مخالفت با هر لایحه ای که منجر به تشدید کسری بودجه فدرال شود بود، تنها سناتور جمهوریخواهی بود که به این لایحه رای منفی داد.

کورکر که قصد شرکت برای انتخابات مجدد را ندارد گفت: نمی‌توانم نگرانی‌های مالی و نظر مخالف خود را با قانونی که بدهی‌ها برای نسل آینده را تشدید کند، کنارگذارم.

 تغییرات متعددی در روز جمعه و ساعات ابتدایی صبح شنبه روی لایحه اصلاح مالیاتی اعمال شد. یکی از این تغییرات، کاهش مالیات محلی و ایالتی تا ۱۰ هزار دلار بود. پیش از این، سنا پیشنهاد داده بود تا به طور کامل به بحث کاهش مالیات ایالتی و محلی املاک خاتمه داده شود.

در یک تغییر دیگر، حداقل مالیات جایگزین برای شرکت‌ها و اشخاص به طور کامل جایگزین نخواهد شد. در عوض، بنابر گفته یکی از لابی کنندگان، حداقل مالیات جایگزین برای اشخاص تعدیل و برای شرکت‌ها در سطح کنونی حفظ خواهد شد.

مطابق با این لایحه، نرخ مالیات شرکت‌ها به طور دائمی از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت در حالی که سود خارجی آتی شرکت‌های مستقر در آمریکا تا حد زیادی از مالیات معاف خواهند شد. هر دو تغییر سال‌ها توسط لابی کنندگان شرکت‌ها دنبال شده بود تا به تصویب برسد.

در خصوص اشخاص، بیشترین نرخ مالیاتی پرداختی توسط افراد با بیشترین درآمدها نیز مقداری کاهش خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.