حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش «جهان شمولی آموزه‌های قرآنی و روایی در دنیای معاصر» که  با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف برگزار شد درباره جامعیت قرآن کریم اظهار کرد:  قرآن کریم به‌عنوان کتاب مقدس مسلمانان در دنیا شناخته شده است اما این کتاب مقدس فقط برای مسلمانان نیست بلکه پیام خداوند برای بشریت است.

این استاد حوزه و دانشگاه هر یک از آیات قرآن کریم را پاسخ‌دهنده به سوالی دانست و تاکید کرد: هیچ کلمه‌ای‌ در قرآن نیست که کلام خداوند نباشد و خداوند در قرآن کریم با بشر صحبت کرده است.

رحیم‌پور ازغدی درباره تفاوت زندگی با قرآن کریم و زندگی بدون قرآن کریم گفت: این سوال را قرآن کریم جواب داده است و به‌عنوان مثال در آیه‌ای فرموده می‌خواهیم شما را از تاریکی به نور بیاوریم.

وی با بیان اینکه تمامی نکاتی را که خداوند باید به بشر در تمام دوران می‌گفته را در قرآن کریم آورده است، تصریح کرد: باید توجه کرد قرآن کریم در چه هندسه‌ای مطرح می‌شود یعنی باید توجه داشت در چه موقعیتی درباره قرآن صحبت می‌کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قرآن کریم یک خطاب مقدس به بشر است، تاکید کرد: ابتدا باید خطاب بودن این کتاب الهی مشخص شود و بعد از آن خودمان را جای مخاطب قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه سکولاریسم با نبوت مشکل دارد، تصریح کرد: معنی اصلی نبوت، قرآن کریم خواهد بود.

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه آیات الهی به قلب پیغمبر اسلام نازل شده است، ادامه داد: تنها چیزی که باعث می‌شود پیام قرآن به بشر برسد، قلب حضرت محمد (ص) است.

وی تاکید کرد: به برکت خاتم‌الانبیاء (ص) این ظرفیت را پیدا کردیم که مخاطب خداوند متعال قرار بگیریم و انسان بودن پیغمبر در انتقال پیام خدا یک مزیت است.

رحیم‌پور ازغدی افزود: دو نکته مهم بسیار مهم است اول اینکه خداوند که قرآن را نازل کرده است مرگ و زندگی همه از جمله پیغمبر در دست اوست بنابراین می‌داند این آیات چه زمانی باید نازل شود و نکته دیگر اینکه آیات الهی در ارتباط با زندگی روزمره و طبیعی انسانها نازل شده است.

وی با اشاره به اینکه خطاب قرآن زمان دارد چون مخاطبان زمان دارند، تصریح کرد: نوع نگاه به قرآن کریم بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه آموزه و شخصیت پیامبر اکرم (ص) بسیار مهم است، تصریح کرد: پیامبر اسلام نسبت به پیامبران دیگر، معجزات فیزیکی کمتری دارد و در توضیح این نکته باید گفت که معجزات فیزیکی یک زمانی تمام خواهد شد و به دلیل اینکه تمام بشریت تا آخرالزمان مخاطب پیامبر (ص) هستند، معجزه الهی در پیام پیامبر قرار دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پیچیدگی تمدن بشری گفت: در این شرایط تشخیص حق از باطل و معجزه سخت خواهد شد.

رحیم‌پور ازغدی افزود: در متون اسلامی ۳۰ شاخصه در رفتار و سبک زندگی پیامبر آمده است که می توان با آنها به تشخیص درست رسید.

وی با بیان اینکه قرآن کریم مفاهیم بسیاری از آیات را به صورت مستقیم بیان نمی کند، یادآور شد: این گونه آیات برای درک درست انسان از آیات بیان شده است؛ قرآن نور مبین است و انسان را از تاریکی به سوی نور مطلق هدایت می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: علم در حوزه و دانشگاه وجود دارد امام علم نافع بسیار کم است؛ تا کرسی‌های بررسی، نقد و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها برقرار نشود، علم نافع در دانشگاه‌ها بوجود نمی‌آید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.