ماجرا از تیر ماه امسال آغاز شد از وقتی که دولت تصمیم گرفت با توجه به رشد شدید واردات خودرو در سه ماهه نخست امسال، واردات این محصول را ساماندهی کند.

در نتیجه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد و همزمان دستورالعمل جدید ساماندهی واردات خودرو در هیات دولت پیگیری شد تا تصویب و ابلاغ شود.

با این حال این اقدامات دولت به مذاق برخی واردکنندگان خودرو خوش نیامد تا جایی که انجمن واردکنندگان خودرو از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت شکایت کرده و مدعی دریافت ضرر و زیان چند ۱۰ میلیارد تومانی از این سازمان شده‌اند.

همچنین برخی واردکنندگان خودرو نیز اقدام به وارد کردن فشار رسانه‌ای به دولت کرده و در سلسله اظهاراتی عنوان کردند که به دلیل توقف ثبت سفارش، واردات خودرو متوقف شده و قیمت این محصولات افزایش خواهد یافت.

این اظهارات در حالی است که تنها ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو متوقف شده و واردات این محصول از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان در حال انجام است.

در این زمینه مجتبی خسروتاج - رییس سازمان توسعه تجارت، نیز در نشست خبری اخیر خود تاکید کرد:" در هشت ماهه امسال ۵۴ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد یعنی ۹۰۰۰ دستگاه افزایش داشته است".

وی همچنین با اشاره به اظهارات برخی واردکنندگان مبنی بر توقف چند هزار دستگاه خودرو در گمرک، اظهار کرد:" اگر اکنون خودروهای بسیاری در گمرکات مانده مشکل ما نیست چرا که واردکنندگان این خودروها قبل از واردات ثبت سفارش را انجام نداده‌اند. همچنین شاید ۵۰ درصد خودروهایی که در گمرک مانده‌اند برای ترانزیت به مقصد عراق و سایر کشورها وارد شده بودند که در این قسمت تحولاتی رخ داده که ما مسوول آن نیستیم. ما از تیر ماه جلوی ثبت سفارش خودرو را گرفتیم که از آن تاریخ تاکنون واردات خودرو ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. ".

در این شرایط و در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود اقدامات دنباله‌دار واردکنندگان خودرو همچنان از اجرای طرح ساماندهی واردات خودرو کوتاه نیامده است از بازار خودرو خبر می‌رسد که برخی واردکنندگان با هدف تحت فشار قرار دادن دولت عرضه خودروهای وارداتی به بازار را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که در هشت ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است و مشخص نیست واردکنندگان چرا از عرضه این محصولات به بازار خودداری می‌کنند.

این وضعیت موجب رشد جهشی قیمت خودروهای وارداتی در یکی دو هفته اخیر شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.