به گزارش ایلنا، فرهاد رهبر در حاشیه برگزاری مراسم تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد سمنان در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تبدیل دانشگاه به "دانشگاه حل مسئله"، ‌یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت:‌ تلاش داریم تا بتوانیم از دانشمندان و محققان که در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت هستند، برای حل مسائل کشور استفاده کنیم. در این راستا اولین و مهمترین گام این است که مسائل و مشکلات مردم را به درستی بشناسیم.

وی افزود: موضوع بیکاری یکی از معضلات کشور است و باید برای اشتغال برنامه‌ریزی جدی شود. اگر نرخ بیکاری را تفکیک کنیم، نرخ بیکاری حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد است، اما نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان بسیار بالاست و باید زمینه هایی برای اشتغال آنها فراهم شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این موضوع محقق نخواهد شد، مگر اینکه سطح کیفیت و کارآیی فارغ‌التحصیلان افزایش یابد و آنها را در راستای اهداف صنعت و خدمات تربیت کنیم تا بتوانند قابلیت بکارگیری داشته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید با تمرکز بر امر پژوهش و نوآوری به تولید کمک کند تا هزینه های تولید کاهش یابد، گفت: ما باید به صنعت کمک کنیم تا در عرصه بین‌المللی قدرت رقابت داشته باشیم و امکان صدور تولیدات ایرانی با قیمت ارزان فراهم شود.

رهبر تاکید کرد: دنیای امروز از علم و فناوری برای کاهش هزینه های تولید کمک گرفته و دانشگاه هم باید به این سمت برود که به علم و فناوری و نوآوری کمک کند تا بتواند هزینه ها را کاهش دهد.

صندوق حمایت از پژوهشگرا​ن فعال می شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه دارای دو پارک علم و فناوری است، اظهار داشت: قرار است این پارک های علم و فناوری از شرکتهای دانش بنیان و صاحبان ایده که نمی توانند ایده خود را تبدیل به محصول کنند، حمایت کنند.

رهبر در ادامه اظهار داشت: شعبه های پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در مرحله اول در 10 استان و در مرحله بعدی در مابقی استانها راه اندازی می شود.

وی افزود: همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران برای کسانی که صاحب ایده هستند و می خواهند محصول خود را تجاری‌سازی کنند، فعال خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه های معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، خاطرنشان کرد: امیدواریم دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه ارتباط با صنعت و حل مشکلات جامعه فعال‌تر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه امکانات خوبی در سراسر کشور دارد، گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی امکانات وسیع آزمایشگاهی، آموزشی و کارگاهی در اختیار دارند و با توجه به ظرفیت های موجود، این ظرفیت ها می تواند در اختیار امور پژوهشی قرار گیرد.

رهبر اظهار داشت: کارگاه هایی که در شهرک های صنعتی و غیرصنعتی وجود دارد، اگر بخواهند تحقیق و توسعه خود را فعال کنند، دانشگاه آزاد اسلامی نیروی محقق رایگان در اختیار آنها قرار می دهد، یعنی آنها می توانند در بنگاه خودشان از این نیروها برای نوآوری و حل مسائل استفاده کنند.

وی افزود: اگر کارگاه های تولیدی و صنعتی بخواهند از این ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند، قرارداد یا تفاهم‌نامه با آنها منعقد می کنیم، مشروط بر اینکه هر میزان که محققان ما توانستند ارزش افزوده را افزایش دهند، درصدی از ارزش افزوده اضافه‌شده را به دانشگاه آزاد اسلامی اختصاص دهند.

رهبر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان توانسته تحقیقی در ذخیره انرژی داشته باشد و آن را در دانشگاه عملیاتی کند، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی سمنان براساس این برنامه، توانسته مصرف انرژی را بهینه کند و هزینه های انرژی را کاهش دهد که این کار ارزشمند و قابل تقدیری است که می تواند آن را به سایر دانشگاه ها معرفی کند تا بتوانند از این نوآوری استفاده کنند.

هیچ واحد دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نخواهد شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حذف رشته های موازی در واحدهای هم‌جوار، گفت: ما یک آمایش آموزشی داریم که رشته محل ها متناسب با وضعیت هر منطقه ارائه خواهد شد و واحدهای استانی هم‌جوار می توانند در ارائه رشته محل ها و تبادل استادان با یکدیگر تعامل داشته باشند. انجام چنین سازوکاری در امر پژوهش نیز در دستور کار قرار دارد که تجاربی که در یک واحد موفق بوده، در واحدهای دیگر استان نیز اجرا شود. به عنوان نمونه آزمایشگاه بتن سمنان که آزمایشگاه مجهزی است، می تواند در حوزه مهندسی سازه و مقاوم‌سازی ساختمان ها در برابر زلزله مورد استفاده قرار گیرد.

رهبر در پاسخ به سوالی درباره احتمال تعدیل نیروهای انسانی این دانشگاه گفت:‌ بنده قبلاً هم در این باره گفته ام که هیچ واحد دانشگاه آزاد اسلامی تعطیل نخواهد شد و قاعدتاً تا زمانی که واحدی فعال باشد، به نیروی کار نیاز دارد. بنده معتقدم ما در دانشگاه آزاد اسلامی یک خانواده هستیم و در این خانواده همگی باید دست به دست هم بدهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: وضعیت به وجود آمده در این دانشگاه قابل تدبیر است. همانطور که زمانی آموزش نیاز کشور بود و دانشگاه آزاد اسلامی توانست این موضوع را حل کند، اکنون هم پژوهش و حل مسئله، نیاز جامعه است که باید مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد تا بتوانیم مشکلات خود و جامعه را حل کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.